Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fiaskostart för Marcus: "Katastrof"

(UPPDATERAD) F1-karriären kunde knappast börjat sämre. På de två inledande träningarna inför premiären i Melbourne noterade han inte ens en tid. ”Katastrof”, säger Marcus rådgivare Eje Elgh till Viasat Motor.

Annons
Marcus Ericsson.

Knappt två varv, från depå till depå, var allt Marcus Ericsson hann tillryggalägga under tre timmars träning inför formel 1-premiären i Australien på söndag.

Under den första 90 minuter långa träningssessionen kom tappade Renaultmotorn i Marcus Caterhambil kraft redan efter ett halvt varv, och han tvingades återvända till depån för att inte komma ut mer under det passet. Ett elektronikfel, enligt stallet.

– Jag sprang ned och pratade med honom mellan passen och han var inte speciellt nöjd. Han om någon behöver de här varven, säger Eje Elgh, Marcus rådgivare och expertkommentator, till Viasat Motor.

Teamet hann dock få ordning på bilen till starten av det andra 90-minuterspasset – men då upprepade sig historien. Ett enda ofullständigt varv, sedan var körning över. Den här gången: Ett hydraulikfel.

– Katastrof, suckade Eje Elgh i Viasat Motors sändning.

– Snacka om att det är surt – det här gänget, i sin debuttävling i formel 1, att missa de här viktiga passen. Det blir en grymt svår situation att bygga upp fart under träningen i morgon och samtidigt förbereda sig för kvalet, fortsätter Elgh.

Marcus teamkompis Kamui Kobayashi hade ännu större problem när han fick problem med bränsletillförseln i sin Caterhambil – som fattade eld inne i depån efter det första varvet på första träningspasset. Skadorna blev så stora att han inte kunde köra mer under fredagen.

Marcus Ericsson själv uttalade sig i ett pressmeddelande på fredagen.

– Det här var en tuffare start på min första GP-helg än jag hade hoppats på, men förhoppningsvis betyder det här att vi blev av med alla våra problem redan på första dagen, säger han förhoppningsfullt.

– Trots det här är jag fortfarande väldigt positiv. Trots den fina tillförlitligheten vi byggde upp i Bahrain kom vi hit med vetskapen om att det kunde bli en jobbig helg, och jag vet att jag bara måste hålla uppe mitt fokus på att göra det bästa jag kan när bilen fungerar som den ska. Mycket jobb ligger framför oss men vi kommer göra vad som krävs för att vara tillbaka på banan i morgon.

Marcus beskriver de båda passens problem så här:

– I morse var det ett elektroniskt problem med motorn som gjorde att jag bara kom ett varv. Ute på huvudrakan minskade plötsligt trycket i motorn, men jag lyckades ändå få tillbaka bilen till depån.

– När jag kom tillbaka in i depå efter första varvet på eftermiddagen upptäcktes ett hydralläckage. Att laga något sådant under motorhuven på den här bilen tar betydligt längre tid än på de gamla motorerna, så det betydde slutet på träningen för mig.

I samma pressmeddelande uttalar sig också Cedrik Staudohar, ingenjör från motortillverkaren Renault som jobbar åt Caterham:

– På Marcus bil upplevde vi ett elektronikproblem på installationsvarvet under första träningen. Vi bytte batteri och MGU-K (systemet som omvandlar bromskraften till elektricitet som sedan kan användas för att öka accelerationen, reds anm). På andra träningen utvecklade bilen ett hydralläckage. Det är givetvis inga ideala förberedelser, säger han.

På lördagen klaras den

tredje och sista fria träningen av, ett timslångt pass mellan 4.00 och 5.00 på morgonen svensk tid. Därefter följer kvalet med start 7.00. Racet på söndag morgon, Marcus Ericssons debut och det första med svenskt deltagande på 23 år, startar samma tid på söndag morgon.

Ferraris Fernando Alonso var snabbast av alla under den första träningen, halvsekunden före McLarens Jenson Button. Medan Mercedesduon Lewis Hamilton och Nico Rosberg var snabbast under andra träningen.

Efter fredagens 180 testminuter summerade Eje Elgh i Viasats sändning:

– En riktig besvikelse naturligtvis. Men mitt i allt det här måste man ändå imponeras av att de flesta team fått till det här. Det har varit väldigt, väldigt få tekniska problem. De flesta har fått göra så många varv som de bara kunnat önska. Desto sämre blir det naturligtvis för Caterham. Och Lotus är inte mycket bättre dem.

Sebastian Vettel, den regerande världsmästaren som haft sådana bekymmer under testsäsongen, kunde avverka flest varv av alla förare under fredagens andra träningssession, 41 stycken. Förutom Caterhambilarna, som inte kunde notera någon varvtid, blev också Lotus Pastor Maldonado utan fullt varv, och hans kollega Romain Grosjean hann bara tolv. Övriga förare körde samtliga mellan 28 och 41 varv. De 13 första förarna, sett över båda testpassen, låg samlade inom 1,7 sekunder medan bottenteamen Sauber, Marussia, Lotus och Caterham samt Toro Rossos Daniil Kyvatvar betydligt längre efter.

Läs allt inför formel 1-premiären i torsdagen, fredagens och lördagens NA, papperstidningarna, som du kan köpa som e-tidningar nedan!

Mer läsning

Annons