Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här kraschar Marcus – i 20G

Marcus Ericsson kraschade svårt i Ungerns GP, men kunde lämna bilen för egen maskin. Nu ger han själv lugnande besked.

Annons
Marcus Ericsson klättrar ur sin skrotade Caterhambil.

Det var in i kurva tre på det sjunde varvet som Marcus Ericsson fick sladd på sin Caterhambil och brakade rätt in i däcksbarriären.

Den gröna Caterhambilen blev rejält skrotad, och stallet bekräftade i efterhand att svensken utsattes för 20G under kraschögonblicket, men Ericsson kunde snabbt lämna bilen på egen hand och såg ut att vara okej.

– Ojojoj, sa Viasatkommentatorn Janne Blomqvist i direktsändningen och kommenterade sedan reprisbilderna:

– Det tvärsläpper och sedan får han en retur och går rätt in i däcksbarrären.

Marcus Ericsson startade som 18:e efter att Daniil Kvyat tvingats in i depån efter formationsvarvet, men var redan på tredje varvet omkörd av alla och 22:a och sist i fältet. Strax före olyckan hade Ericsson dock bra varvtider och var på väg ikapp Jules Bianchi och Pastor Maldonado.

Loppet startade i upptorkande regn, och alla förarna inledde på intermediatedäck. Ett underlag som kan ha medverkat till Ericssons krasch.

Bara ett par varv senare, när säkerhetsbilen fortfarande var ute på banan, kraschade Lotusföraren Romain Grosjean i samma kurva.

En dryg timme efter kraschen gav Marcus Ericsson själv lugnande besked på Twitter.

"Jag vill bara att ni ska vet att jag mår bra efter kraschen. Jag är ledsen för grabbarna på Caterhams skull, efter allt deras hårda jobb. Riktigt tråkigt att sluta racet på det här sättet, för bilen kändes mycket bättre i dag. Nu kommer vi ladda om under sommaruppehåll och komma tillbaka starkare på Spa", skriver Ericsson.

Kraschen är en fortsättning på Kumlasonens tunga tid sedan den sensationella elfteplatsen i Monaco i slutet av maj.

Han har bara tagit sig i mål vid två tillfällen på fem lopp och endast haft en bil bakom sig; I Kanada bröt han på sjunde varvet på grund av problem med turbon, i Österrike var han 18:e av 19 i mål, på Silverstone bröt han på elfte varvet när fjädringen gick sönder, på Hockenheim blev han sist efter att teamschabbel gett dubbla bestraffningar redan före start, och på Hungaroring blev det alltså en krasch.

Loppet i Budapest fortsatte med massor av krascher och problem för förarna.

Force Indias Nico Hülkenberg tvingades bryta efter en krasch i sista kurvan på 16:e varv och hans teamkompis Sergio Pérez skrotade sin bil i samma kurva på 23:e. På 26:e varvet tvingades dessutom Marcus stallkompis Kamui Kobayashi bryta, och på 34:e varvet fick Saubers Esteban Gutiérrez i depå för att parkera för gott.

Men den andra halvan av racet, de sista 36 varven, bjöd inte på några fler incidenter utan i stället på riktigt vass racing.

Daniel Ricciardo återupprepade succén från Kanada och lyckades för andra gången i år bryta Mercedesdominansen när han vann racet efter att ha tagit sig förbi både Lewis Hamilton och Fernando Alonso på de fem sista varven. Ferrariföraren Alonso blev tvåa, Mercedesföraren Hamilton, som startade från depå, blev trea och VM-ledaren Nico Rosberg slutade på fjärde plats – hans sämsta placering i år bortsett från tävlingen på Silverstone då han tvingades bryta.

Läs mycket mer i måndagens NA, papperstidningen, som du kan köpa som e-tidning nedan!

Mer läsning

Annons