Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Marcus 20:e i kvalet: "Nöjd att slå Chilton"

Marcus Ericsson får starta ur tionde led i morgondagens formel 1-race i Kina – efter att ha kvalat som 20:e i regn. Något Kumlasonen själv var "relativt nöjd" med.

Annons

Marcus Ericsson kvalade alltså in som 20:e av de 22 bilarna till formel 1-loppet i Shanghai i morgon – och därmed tangerade Kumlasonen sitt bästa kvalresultat i den korta F1-karriären.

Det var ett blött kval där Caterhamstallet, som Ericsson kör för, trots att nästan alla andra gick ut på mediumregndäck medan i princip alla andra startade på de fullvärdiga regndäcken. Vilket ledde till några riktigt sladdiga varv i början av kvalet, och Ericssons rådgigvare Eje Elgh tyckte att det var ett felaktigt däckval av teamet.

– Jag förstår inte att de kan göra det misstaget, sa han i Viasats sändning.

Men banan torkade upp något, och även de andra teamen till mediumdäcken.

Placeringen som 20:e tog Marcus efter att ha varit drygt två tiondelar av en sekund före Marussias Max Chilton, medan Lotus Pastor Maldonado inte kom ut till kvalet.

– Kvalet var tufft, men jag är relativt nöjd med slutresultatet, speciellt som det bara var tredje gången genom tiderna som jag körde i regn i formel 1. Jag låste upp bromsarna både fram och bak och det kostade mig en hel del tid, plus att jag hade lite problem med att jag fastnade i trafik under den första stinten vilket också kostade tid, men överlag är jag nöjd med att jag höll bilen på banan och att jag slog Chilton, säger Marcus i ett pressmeddelande från Caterhamstallet.

Marcus stallkompis Kamui Kobaysahi var betydligt snabbare än Marcus, framförallt under den första tredjedelen av banan, och hans kvaltid var nästan 1,4 sekunder snabbare än Marcus. Därmed slog han även den andra Marussia-bilen, med Jules Bianchi, och tog startposition 18.

Ingen av Caterham-bilarna var nära att ta sig vidare till andra kvalomgången. Kobayashi 0,8 sekunder bakom Romain Grosjean på sista Q2-platsen, och Marcus följaktligen 2,2 sekunder därifrån.

Mercedesföraren Lewis Hamilton vann kvalet och tog sin tredje raka pole position medan VM-ledande Nico Rosberg tvingades släppa de båda Red Bull-bilarna före sig och får starta först från fjärde ruta. Daniel Ricciardo tvåa och regerande världsmästaren Sebastian Vettel trea i kvalet.

Marcus Ericsson som hade problem under den timslånga träningen som föregick kvalet, och hann bara med sex varv innan han tvingades bryta med motorproblem

– Det var några problem med motorenheten och överhettning på högra frambromsen, säger han.

– Under dagen hade vi till och från problem med ERS-K:n på Marcus bil på grund av problem med växellådskontrollen, men vi kände ändå att vi fick ut mesta tänkbara av motorn under kvalet. Och hur som helst är vi före båda Marussia-bilarna och känner oss väl förberedda att slåss med dem, och de andra bilarna framför, under racet i morgon, säger Cedrik Staudohar, som jobbar åt Caterham för motortillverkaren Renault.

ERS-K är ett annat namn för MGU-K, den motorenhet som omvandlar bromskraft till energi som kan användas som extra kraft framåt.

Mer läsning

Annons