Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Marcus om kritiken på na.se: "Inget jag bryr mig om"

Ofta hånad efter ett brutet lopp eller en sistaplats. Nu bemöter Marcus Ericsson kritiken på na.se.

Annons
Marcus Ericsson.

Marcus Ericsson är debutant i F1-cirkusen och kör den sämsta bilen. Han har brutit fem av tolv lopp och får finna sig i att ligga långt ner i kön med sin icke konkurrensdugliga Caterham.

Kritiken och de hånfulla läsarkommentarerna har inte låtit vänta på sig.

Inte minst på hemmaplan.

Kommentarer som "lägg ner rejsandet, minigolf kanske vore nåt istället? Komma sist eller bryta är det enda den här 'stjärnan' kan" och "har han varit annat än sist?" avlöser varandra på na.se. Uppblandat med positiva tillrop och försvarstal.

Nu bemöter Marcus kritiken, i den mån han läst den.

- Det är inget som jag bryr mig om, säger han.

- När det går bra för mig brukar jag läsa och få energi från folk som supportar mig och som ger mig stöd. Men har jag haft en dålig helg brukar jag inte känna något behov av att läsa för jag vet själv att det inte gått så bra.

Istället satsar han hårt på att få ut sitt eget budskap på sociala medier.

- Jag har en egen sida på Facebook och mitt eget twitter som jag försöker använda för att kommunicera med mina fans. När det går bra, och jag gjort ett bra jobb, så tycker jag att det är kul att gå in och läsa och få energi av det för jag tycker ändå att jag har ett fantastiskt stöd i Sverige och det är väldigt många som följer mig och peppar mig, säger han.

Är F1 tuffare än du trodde på förhand?

- Det är en väldigt tuff bransch, både på och utanför banan, och man är alltid i rampljuset vad man än gör. Det märker man av. Jag visste ju att det skulle vara tufft men sen hade man kanske en annan bild av hur det skulle gå första året.

- Hade hoppats att bilen skulle vara lite mer konkurrenskraftig så att man kunde fajtas lite mer med andra team och förare, men så har tyvärr inte varit fallet. Det gör att det blir ännu tuffare. Man hamnar långt bak i kön och känner att man har en bil där man inte kan göra sig själv rättvisa.

- Det är högra krav, både från mig själv och utifrån, och det är en otrolig press, fortsätter han.

Om sin egen insats så här långt säger han:

- Jag tycker att jag gjort det klart godkänt så här långt och det tror jag att de flesta i branschen också tycker. Jag tar för mig på ett bra sätt och försöker visa vad jag går för. Men sen måste jag självklart fortsätta ta steg framåt. Jag hoppas att bilen blir lite mer lättkörd och att jag kan göra en bra andra halva av säsongen.

På Monza får Marcus fler uppdateringar på bilen, bland annat ett nytt golv.

- En huvudgrej är att få bort vikt i bilen, vi är fortfarande rätt så tunga, säger han.

Vad har det betytt för dig att stallet sparkat en massa personal?

- Det har jag inte märkt så mycket av. Jag har samma ingenjör som tidigare och det är inte direkt mindre folk med ute på banan även om de bytt ut några. Det är i fabriken de gjort förändringarna och det är inget som vi förare märker så mycket av.

- Frånsett chefsingenjören, som fick gå, så är de som jag jobbar närmast med desamma som haft under hela säsongen, säger Marcus.

Han ser fram emot att köra på Monza där bilarna under helgen kommer att nå de högsta toppfarterna under hela säsongen, runt 360 km/h.

- Det är en speciell bana, rätt så annorlunda jämfört med många andra med sina långa rakor. Jag tror att toppfarten i årets race kommer att bli den högsta på många år i formel 1. Dels är motorerna väldigt starka i år och dessutom är downforcen reducerad jämfört med tidigare år. Det gör att bilarna kommer att gå snabbare rakt fram, säger han.

NA:s reportageteam Henrik Brändh och Veronika Ljung-Nielsen har även besökt sjukhuset i Milano där Ronnie Peterson dog.

Läs mycket mer om Marcus Ericsson i fredagens pappers-NA eller köp den som e-tidning.

Mer läsning

Annons