Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Marcus om stöldkuppen: "Inte så snyggt"

För första gången kommenterar Marcus Ericsson, exklusivt för NA, den skruvade situationen när Giedo van der Garde stal svenskens racingoverall och gick runt i inför F1-premiären i Australien.

Annons
Marcus Ericsson och Giedo van der Garde.

- Det blev inte så snyggt det som hände, säger han.

F1-cirkusen har kommit till Europa och Marcus Ericsson laddar för helgens lopp i Barcelona.

Kumlakillen har tagit fem poäng på de fyra första loppen, Sveriges första VM-poäng på över 25 år.

Detta trots en minst sagt turbulent start på säsongen.

Marcus laddade upp inför premiären i Australien i en rättegångssal. Förre Sauberföraren Giedo van der Garde hävdade att han hade ett giltigt förarkontrakt, drog teamet inför domstol, och fick rätt.

När holländaren vunnit striden i rätten åkte han ut till banan och stal Marcus racingoverall, med svenska flaggan på, och gick runt i den i depån inför världspressens kameror.

Vid ett bord bredvid satt en minst sagt förvånad Ericsson och tittade på tillsammans med sin assistent och personlige tränare Alexander Elgh.

Nu väljer Marcus att för första gången kommentera den absurda situationen när van der Garde kom knallande i svenskens overall inför världspressens kameror.

- Det var en skratta-eller-gråta-känsla ungefär. Man visste inte vad som hände. Hela den fredagen, på banan, var sådan, säger han.

Visste du om att han drog på sig din overall?

- Nej, nej, jag satt ju där och käkade frukost och helt plötsligt kom han ut med min overall.

Blev du inte förbannad?

- Det var mycket mer runt den här historien än som vad som kommit fram och jag kan inte prata så mycket om det. Men det var en väldigt invecklad situation. Allt jag kunde göra egentligen var att sitta ner och vänta och låta saker och ting ha sin gång.

Har du pratat med van der Garde?

- Nej.

Men var inte ni två goda vänner innan?

- Ja, exakt.

Men så gör man väl inte mot en polare?

- Jag har inte pratat med honom efteråt och det blev en konstig situation. Jag förstår att han inte gjorde det personligt mot mig, att han hade mig som måltavla, så var det ju inte. Men det blev inte så snyggt det som hände.

- Jag tror inte att han tyckte att det var så kul heller, hela situationen. På nåt sätt kändes det som om det inte var någon som var vinnare i det som hände.

Hur upplevde du hela den kaosveckan?

- Det var så klart inte den bästa situationen. Jag gick på planet till Australien och allt var som vanligt och när jag klev av planet var det inte som vanligt. Vi landade söndag kväll och måndag morgon var vi i rättegångssalen. Jag och Felipe Nasr (stallkompisen i Sauber) hade gemensamt ombud för att skydda våra intressen.

- Hela tiden kändes det som att vi har koll på det och att det blir inget för van der Garde. Men ju längre det gick blev det uppenbart att det inte var så lätt att lösa.

Ett tag kändes läget kritiskt?

- Ja, det kan man säga. Det var så mycket som hände och så mycket som skedde över mitt huvud och som jag inte kunde påverka. Jag försökte att inte blanda mig i så mycket. Försökte behålla fokus och förbereda mig för körning även om det var svårt att göra det på bästa tänkbara sätt. Det var så mycket tankar i huvudet.

Vad hade du för tankar?

- Man funderade ju på vad som sker och om man ska köra.

Sen satt du hela första tidsträningen i bilen i depån, bevakade av poliser, och blev inte utsläppt på banan?

- Ja, det var...annorlunda.

Teamchefen Monisha Kaltenborn riskerade att bli arresterad om du och Felipe Nasr rullade ut på banan?

- Ja, det var det snacket i depån, men jag försökte inte blanda mig i så mycket. Som Eje (Elgh, rådgivaren) sa till mig: "Förbered dig på att köra, försök bara fokusera på det". Allt annat var inget jag kunde påverka över huvud taget.

Egentligen är det fantastiskt att du blev åtta i loppet och tog dina första VM-poäng, fyra till antalet, med tanke på den bedrövliga uppladdningen?

- För oss som team, att vi lyckades vända den starten och komma därifrån med en femte- och en åttondeplats, var som om vi vunnit. Alla var superglada på söndagen. Allt hade löst sig och vi hade tagit poäng med båda bilarna.

- Den starten blev en jätteboost. Det knöt samman alla i teamet.

Fick du och förre rivalen Felipe Nasr lite bättre relation efter det?

- Jag tycker att det fungerat bra med Nasr under hela tiden. Det har inte varit några som helst problem mellan oss två. Så jag vet inte om det blev bättre eller sämre av det.

Till slut nådde Sauber och van der Garde en ekonomisk uppgörelse. Enligt tidningsuppgifter köpte Sauber ut holländaren för 15 miljoner euro. Omvandlat till svenska kronor handlar det om 137 miljoner.

Nu väntar alltså Barcelona där Marcus Ericsson står över första tidsträningen i dag. Istället får reservföraren Raffaele Marciello ratta Marcus bil. Marciello kommer också att ta över Ericssons plats under en del av testerna i Barcelona efter helgens tävlingar.

Tankarna inför Barcelona?

- Jag tycker det känns bra. Vi har en bra bas att bygga vidare på. Nu när vi kommer till Europa kommer säkert en del team att pusha på när det gäller utvecklingen av bilarna och det kan inte vi göra i riktigt samma utsträckning.

Är det några nyheter på bilen i Barcelona?

- Lite smågrejer men inga större förändringar. Vi får se hur vi står oss, McLaren kommer närmare och närmare och det vore konstigt om de är bakom oss så mycket längre till. Det känns ändå som vi är med i matchen och det är jäkligt kul.

Marcus trivs på den spanska banan.

- Barcelona är nästan som en hemmabana för mig. Det är den bana jag kört mest på i min karriär. Jag tror att det kommer att vara otroligt mycket svenskar på plats. Redan förra året var det mycket svenskar där och med tanke på hur det gått för mig i år så tror jag att det blir ännu fler och det blir en extra peppning för mig att se alla svenska flaggor.

Läs ett större reportage om Marcus Ericsson i lördagens pappers-NA eller köp den som e-tidning!

Mer läsning

Annons