Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Marcus: "Vet inte varför de tog in mig"

Marcus Ericsson startade som 17:e, men gick i mål som 13 man i Monacos GP.

Annons

Marcus Ericsson missade poäng med tre placeringar, men största orsaken till det var hans dåliga kval. 18:e tid, gav till slut 17:er plats på gridden. Ericsson fick sedan några placeringar, och körde i mål som 13:e man.

- 13:e är ingen rolig plats. Det dåliga kvalet gjorde att det blev väldigt svårt i dag, säger Marcus Ericsson till Viasat.

När säkerhetsbilen kom ut efter en krasch, Max Verstappen, valde Sauber att ta in Ericsson för ett tredje byte av däck. Trots att Marcus hade slagläge på Grosjean och Hulkenberg i det läget.

- Jag vet inte varför, men jag antar att de hade en god anledning. Vi får tala om det och analysera i efterhand. Det var inte en strategi vi planerat med från start, kommenterar Marcus det draget.

Felipe Nasr, teamkompisen i Sauber, kvalade bättre än Marcus, och för femte gången den här säsongen på sex försök placerade brasilianaren sig bättre än svensken.

- Kul för honom, kommentetar Marcus kort.

Den interna matchen i stallet leder Nasr stort nu, tog två nya VM-poäng med sin niondeplats i Monaco.

- Det är en trend Marcus måste vända nu. Och det handlar i grunden om att kvala bättre och skaffa sig själv bättre möjligheter att slåss i racen. Det får inte fortsätte för länge, då kan självförtroendet naggas i kanten, säger Fredrik Ekblom, STCC-förare och expert i TV-studion under Monacos 62:a GP.

Nico Rosberg vann överraskande sedan han i samband med en krasch fått överta förstaplatsen från teamkompisen Lewis Hamilton med tiotalet varv kvar att köra. Hamilton togs in i depå av Mercedes med säkerhetsbilen på banan i stor ledning, men kom ut igen på tredje plats. Rosberg och Vettel han smita förbi, och så blev det hela vägen in i mål också.

Det kan knappast ses som annat än en rejäl blunder av teamet, som med den missen tog ifrån Hamilton segern i loppet.

Nedan rapporter från loppet med start från botten av texten:

Rosberg i mål som segrare, Vettel tvåa, Hamilton trea, sedan följer Kviat, Ricciardo, Raikkonen, Perez, Button, Nasr, Sainz, Hulkenberg, Grosjean, Ericsson, Bottas, Massa, Merhi, Stevens.

Ricciardo får order om att antingen passera Hamilton eller släppa fjärdeplatsen till Kvyat.

Varv 77: Marcus åker fort, nere under 1.20-varv, men avståndet till Grosjean för stort för att Marcus ska hinna ifatt. Manövern med däckbyte som släppte förbi Sainz och Hulkenberg var en chansning som sammantaget kan ha kostat Marcus VM-poäng.

Varv 76 av 78: Rosberg mosar på i ensamt majestät. Vettel håller Hamilton bakom sig, som i sin tur jagas av snabb Ricciardo.

Rosberg toksnabb nu, rusar mot en gratisseger efter Hamiltons märkliga depåstopp.

Marcus åker fortare än Grosjean, men är långt efter och lär inte hinna ikapp.

Varv 73: Ricciardo knuffar sig förbi Raikkonen upp på femte plats.

Jättefajt nu därute, med fältet ihopdraget. Hamilton ilsken och på nya däck jagar Rosberg och Vettel frenetiskt.

Varv 70, omstart: nu drar Rosberg iväg i ledningen. Marcus är på 13:e plats, med Grosjean framför sig närmast.

70 varv, Ericsson i depån som hastigast med säkerhetsbilen ute. Nya däck igen får man gissa.

Tio varv kvar: Rosberg, Vettel, Hamilton, Kvyat, Raikkonen, Ricciardo, Perez, Button, Nasr, Sainz, Hulkenberg, Grosjean, Ericsson, BOttas, Massa...

Varv 67: Säkerhetsbilen är fortfarande ute... fältet trycks ihop. Hamilton sur nu på sin plötsliga tredjeplats. Ett märkligt felbeslut av teamet bakom den ändringen.

Varv 66: Hamilton gick i depå, men kom ut först på tredje plats. Nu leder plötsligt Rosberg före Vettel, och sedan Hamilton på nya däck. Frågan är hur brutten ska ta tillbaka sin ledning på den är trånga banan.

Grosjean tycks ha klarat den lilla kollissionen bra, och är kvar på banan. Marcus uppe på 13:e plats, närmast bakom Grosjean.

Holländaren tycks vara okej, har kommit ur bilen. Verstappen gör en övermodig manöver, och får helt och hållet ta på sig den smällen. Säkerhetsbilen ute och några går i depå för att få nya däck.

Varv 64: Verstappen krqachar, försöker passera Gresjean men krokar i och tappar ett däck. Drar rätt in i barriären i hög fart och det tar tvärstopp.

Marcus håller Bottas och Massa bakom sig, finländaren är nu sex skunder efter Ericsson.

Varv 62: Marcus fortsätter åka riktigt fort, håller samma tider som Raikkonen som är varvet före men på samma position på banan.

Marcus gör tider som är bra under hela racet, men är givetvis handikappad av det usla kvalet där han bara fick ihop 18:e tid.

Varv 58: Bottas ut för däckbyte, hinner inte in för Marcus som är uppe på 14:e plats.

Varv 56: Ericsson på 15:e plats, har Hulkenberg och Sainz före sig. Marcus gör något sämre varvtider nu, runt 1.21.

Stallkompisen Felipe Nasr har varit före Marcus varje gång så här långt under säsongen. Nu ligger brassen på nionde plats, som ger två VM-poäng.

Varv 50: Hamilton, Rosberg, Vettel, Kvyat, Raikkonen, Ricciardo, Perwz Button, Nasr, Grosjean, Bottas, Sainz, Verstappen, Hulkenberg, Ericsson - så är läget just nu.

Marcus snart ikapp Kvyat, som är ett varv före på fjärde plats. Men Marcus åker fort nu.

Fortfarande har säkerhetsbilen lyst med sin frånvaro på banan i Monte Carlo, och det är inte vanligt med runt 30 varv kvar att köra.

Varv 47: Hamilton leder med tio sekunder till godo på Rosberg, som fajtas med Vettel.

Varv 46: Marcus nere på 1.19-tider, snabbast på banan just nu.

Växellådan tycks ha gett upp i Alonsos bil.

Varv 43: Alonso bryter. Marcus då uppe på 15:e plats och åker fort.

Varv 42: Marcus gör nu tider i paritet med förarna allra längst fram. Återstår att se om Ericsson kan ta igen den mark han förlorade med ett andra stopp med sina nya och snabbare däck..

Eje Elgh: En chansning av Sauber att ta in Marcus i det här läget. Hoppet med den taktiken är att däcken för de framförvarande ska ta helt slut.

Varv 39: Marcus i depå, med Sainz knappa sekunden bakom. Tappar alltså en placering. Ericsson kommer ut på supersoft, den mjukaste gummiblandningen. Marcus därmed nere på 16:e plats, då Hulkenberg också smet förbi.

Nu går Hamilton in för att få nya däck, i lugn och ro med rejäl ledning.

Varv 38: Rosberg i depå, hinner ut före jagande Vettel. Hamilton har ännu inte varit i depå, men drygar ut sin ledning.

Varv 36: Marcus har bra fart nu, ligger på 1.21 på senaste varvet. Fri luft framför sig med 13 sekunder fram till Verstappen på 13:e plats.

35 varv nu och fortfarande 19 bilar kvar på banan. Monaco har hittills inte skördat så många offer med sina tajta murar.

33 varv: Hulkenberg och Alonso i depå för nya däck. Alonso kommer ut igen i tid för att hinna före Nasr på tionde plats. Brassen i en likadan bil som Erivcsson alltså på poängplats just nu.

Verstappen tappar en halvminut i depån, ut före Marcus på 13:e plats.

30 varv: Just nu: Hamilton, Rosberg, Vettel, Ricciardo, Raikkonen, Perez, Button, Kvyat, Alonso, Verstappen, Nasr, Grosjean, Bottas, Ericsson, Sainz, Hulkenberg.

Marcus gör personbästa i sektor 1...

29 varv: Rosberg och Vettel ska varva Ericsson och gänget, vilket Sainz hoppas ska öppna möjligheter att passera Ericsson.

26 varv: Marcus släpper förbi Hamilton, varvas således. Rosberg också på väg liksom Vettel.

25 varv (av 78): Nasr på elfteplats tar tid på Alonso på tionde, och Nasr har varit i depå, vilket Alonso inte varit. Marcus kvar på 14:e plats. Har Sainz jagande i ryggen, gjorde ett 1.24-varv senast och det är tre sekunder långsammare än varvet före.

21 varv: Bottas nu uppe i rygg på Grosjean och Nasr, medan Marcus har tappat tid mot Botta de senaste varven.

19 varv: Nasr också i depå för däcksbyte. Marcus stallkamrat håller elfeplatsen, den som Marcus tog i fjol.

18 varv: Grosjean i depå, och hinner med god marginal ut före Bottas och Ericsson. Marcus åker lite fortare än Sainz just nu, har ett par sekunder till godo på spanjoren.

17 varv: Hamilton klagar på bromsar som går varma. Vill veta hu han ska göra, tycker inte att han åker fort nog. Samtidigt kryper Vettel på tredjeplatsen allt närmare Rosberg på andra.

Båda klara och ur depån. Marcus går från supersofta däck till softa. Ericsson kvar på 14:e plats, hann ut före Sainz på banan. Bottas på supersoft har skaffat en lucka till svensken.

Varv 15: Marcus går i depå, liksom Bottas!

Marcus tycker sig tappa tid på att ligga bakom Bottas. Vill göra ett tidigt stopp, men stoppas än så länge av teamet.

På 13:e varvet går Sainz i depå.

10 varv körda, Marcus Ericsson har inga problem att följa finländaren Bottas. 14:e plats, har alltså vunnit tre placeringar sedan starten. Hamilton, Rosberg, Vettel, Kvyat, Ricciardo, Raikkonen, Perez, Verstappen, Button, Alonso, Nasr, Grosjean, Bottas, Ericsson, Sainz. Så ser det ut efter tio. Men då har Alonso fem sekunder straff att ta vid depåstoppet.

Pastor Maldonado bryter racet.

8 varv och Marcus hänger på bra på 14:e plats, närmast bakom Bottas och före Sainz. Hamilton leder med ett par sekunder före Rosberg.

Maldonado har problem med bromsar, i depå, och rasar i fältet.

Alonso tidstillägg för en tidigare incident på fem sekunder. Alonso just nu på elfte plats.

Marcus har redan Sainz i ryggen, och jagar själv efter Bottas. Det är tätt hela vägen fram till ledande Hamilton, som dock har 2,2 sekunders lucka in på femte varvet.

Varv 1: Ericsson 15:e man, 1.24,601, på första varvet.

Hulkenberg och Massa med i racet igen efter sina incidenter, men är långt bakom övriga.

Starten: Hamilton först i väg, Aala iväg genom första kurvan, sedan går Hulkenberg i barriären längre fram och blir stående. Marcus således uppe på en 15:e plats, då även Massa tvingats lämna in.

Formationsvarvet i gång...

Marcus står alltså i 17:e rutan. Har Bottas närmast framför sig, Stevens närmast bakom. Marcus stallkompis NAsr står i 14:e rutan.

Strax dags för start...

13.46: Marcus: Testade en annan inställning på framvingen på testvarvet, men har bytt tillbaka. Utgångsläget är svårt, gäller för mig att göra ett rent förstavarv utan incidenter. Sedan försöka göra det så bra som möjligt. Mycket kan hända, och det gäller att hålla sig kall och ta sina chanser.

13.41: Pole position är viktigare i Monaco än någon annanstans. Vägen fram till första kurvan är kort, och den som står först har valla möjligheter att också vara först in. Nio av tio de senaste åren har vunnit från pole. Där står Hamilton i dag, med Merca-kompisen Nico Rosberg närmast bakom.

Marcus: "Kurvan efter den berömda tunneln är i praktiken det enda ställe på banan där det är möjligt att köra. Möjligt, men långt i från lätt...."

13.34: Marcus berättar om banan att den kräver kännedom. Trångt och svårt, att vara ett med bilen och hitta flytet. Det finns inga utrymmen för misstag, han anser den vara den svåraste i F1.

13.30: En halvtimme kvar till start, och Eje Elgh, Marcus manager och expertkommentator på Viasat, konstaterar att i dag handlar allt för Marcus om att ta sig i mål. Och vi vet från fjolåret att det kan räcka långt. Då startade Ericsson från depån, men kom i mål på elfte plats sedan halva fältet misslyckats med att komma i mål.

Det har varit några motiga dagar i förberedelserna inför Monacos F1-lopp för Sauberstallet. Både Marcus Ericsson och Felipe Nasr har haft svårt att få till några riktigt höga farter på den klassiska stadsbanan.

I kvalet hade Marcus bara den 18:e tiden av 20 startande och Nasr kom på 16:e plats vilket innebar att båda Sauberförarna fick avbryta efter första kvalomgången.

Inför dagens tävling får han ändå flytta upp ett steg i startfältet på grund av att Toro Rossos Carlos Sainz Jr missade att stanna bilen för vägning under kvalet och tvingas nu därför inleda den klassiska tävlingen från depån.

Under dagens tävling kan i alla fall Marcus Ericsson räkna med kungligt stöd vid sidan av banan.

Tävlinen startar klockan 14.00. NA kommer att följa den genom att uppdatera denna text här ovan med jämna mellanrum under eftermiddagen.

Tio-i-topp i kvalet

1. Lewis Hamilton Mercedes 1.15,098 -

2. Nico Rosberg Mercedes + 0,342

3. Seb. Vettel Ferrari + 0,751

4. D. Ricciardo Red Bull/Renault + 0,943

5. Daniil Kvyat Red Bull/Renault + 1,084

6. Kimi Raikkonen Ferrari + 1,329

7. Sergio Perez Force India/Mercedes + 1,710

8. Carlos Sainz Toro Rosso/Renault + 1,833 (bestraffad efteråt och får starta från depån)

9. Pa. Maldonado Lotus/Mercedes + 1,848

10. Max Verstappen Toro Rosso/Renault + 1,859

18. Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1.18,513.

Mer läsning

Annons