Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Unika bilder: Ronnie i F1-cirkusen

Journalisten och författaren Rune Månzon följde Ronnie Peterson under hela hans F1-karriär.40 år efter Ronnies seger i Monacos Grand Prix visar Rune unika bilder från Ronnies karriär som aldrig publicerats tidigare. Exklusivt på na.se.- Ronnie skulle inte ha dött, hävdar Rune bestämt.

Annons
Rune Månzon.

Se bilderna i större storlek. Klicka på fullskärmsikonen uppe till vänster!

Ronnie Peterson körde 123 formel 1-lopp och vann tio av dessa under åren 1970-78. Rune Månzon arbetade då som sportjournalist på Dagens Nyheter och följde Ronnies karriär på nära håll.

Kort efter Ronnies dödsolycka på Monza i Italien skrev han även boken "Ronnie racerföraren".

Få journalister, om ens någon, fick en sådan bra relation med formel 1-stjärnan från Örebro.

- Min bror Rolf Johnsson var klasskamrat med Ronnie och eftersom jag själv är örebroare kom jag in i hans snack väldigt bra. Det berodde på mitt intresse för motorer. Jag pratade med Ronnie i telefon var och varannan dag och vi reste tillsammans, berättar Rune.

Hur var Ronnie som person?

- Han var inte så lätt att göra med alla gånger. Han var snäll men hade svårt att kommunicera. Jag var med så många gånger när det skar sig när Expressen och Aftonbladet skickade ut reportrar som inte hade en aning om vad han höll på med. Ofta fick han frågan "är du aldrig rädd, Ronnie" och då var alla band klippta på sekunden, säger Rune.

- Det gick inte att hugga på Ronnie och han var jäkligt trött på journalister som ställde makalöst korkade frågor.

Själv lärde han sig snabbt den rätta intervjutekniken.

- Gjorde man en telefonintervju med Ronnie var det viktigt att börja samtalet rätt. Man fick prata om växellådor och hjulupphängningar i en kvart och sen kunde man gå in på sånt som jag ville skriva om.

Rune var med Ronnie till Marchfabriken i England innan han startade sin F1-karriär, och då kom även en ung Niki Lauda dit. Rune berättar att Ronnie var omtyckt av kollegorna, bland dem Lauda.

- Jag tror de såg upp till honom, säger han.

Vid sidan av racingen levde Ronnie ett relativt stillsamt familjeliv med fru Barbro och dottern Nina, som föddes 1975, i London. De hyrde även en lägenhet i Monaco där de blev granne med Björn Borg.

- Han var intresserad av sina guldfiskar, säger Rune.

Rune bevakade många av Ronnies lopp på plats för DN:s räkning. Bland annat det allra sista på Monza i september 1978.

36 år senare väcker det fortfarande starka känslor.

- Ronnie dog inför mina ögon. Jag satt på läktaren vid starten. Jag tog de nästan sista bilderna på Ronnie i depån innan han klev i bilen, berättar han.

Rune berättar om kaoset som uppstod efter kraschen, om uppståndelsen på sjukhuset och om dödsbeskedet morgonen därpå.

- Ronnie skulle inte ha dött. De borde ha sövt ner honom och transporterat honom till ett sjukhus i Schweiz eller Sverige, ett så bra sjukhus som möjligt i närheten.

Han berättar med avsmak om Niguardasjukhuset i Milano.

- Det var som på ett djursjukhus. Man kunde mer eller mindre störta in i sjukhussalen och där var röntgenbilder på Ronnies skador upphängda. Italienare står inte högt i kurs hos mig. Det var så många konstiga grejer...

På måndagsmorgonen, efter kraschen, blev han uppringd av hemmaredaktionen som berättade om Ronnies död sedan TT gått ut med nyheten.

- Jag vaknade med repliken "han är död nu". Det kom som en chock, säger han.

Rune åkte till sjukhuset för att få dödsattesten och för att försöka skildra den svåra situationen.

- Det var fullständig uppståndelse. Folk satt på filtar och hade bullat upp med mat utanför sjukhuset för att titta på kändisar. I en park utanför sjukhuset, i en paviljongsliknande byggnad, hade de lagt Ronnie på lit de parade. Jag sprang på en monegask, som senare blev en höjdare inom det internationella förbundet, och vi gick in till Ronnie där han låg med tända ljus och sen gick vi snabbt ut igen.

Rune konstaterar att mycket hänt med säkerheten i F1-cirkusen sedan Ronnies dagar.

- F1-killarna på den tiden tog emot sig med benen när de kraschade. Ronnie var inte riktigt skyddad i Lotusbilen. I dag sitter förarna i monococker som flygplanscockpiter.

Det är mest stort intresse som Rune följer näste närking, Marcus Ericsson, i F1 36 år senare..

- En väldigt bra kille och lite av en parallell med Ronnie, säger Rune.

Hur menar du då?

- Ronnie satt många gånger i dåliga bilar. Det var skräp, några skrev likkistor. Det gjorde han ganska länge och riskerade att hamna i ett läge där branschen trodde att ha inte räckte till. Men det gick över när han fick justa bilar.

- Marcus måste få en bättre bil, annars får han problem. Och ju förr ju bättre, säger Rune Månzon bestämt.

Good luck! Ronnie lyckönskas av en beundrare inför första starten i F1-VM i Monaco 1970. Debuten sker i en March 701. Det året gjorde Ronnie nio starter i F1, fem brutna lopp, oplacerad i VM.
Ronnies föräldrar Bengt och Maj-Britt var förstås angelägna att följa sonen i tävlandet. Här på plats tillsammans med Barbro Peterson (till höger).
Spaniens GP på Jaramabanan. Ronnie i väntan. Stunden före start gick han gärna undan för att koppla bort allt oväsentligt runt omkring och fokusera på uppgiften.
Ronnie i väntan på start, i sin STP-March racer.
Barbro i full action med sina tidsuppgifter medan Lotuschefen Colin Chapman spejar ut över banan.
Tre motoress i leken, Ronnie Peterson, Stig Blomqvist och Reine Wisell. De träffades i samband med att Mach presenterade sin nya F1-bil på ett Londonhotell inför Ronnies debut i GP-cirkusen.
Förarnas säkerhetsutrustning har på senare år fått en märkbar och nödvändig utveckling. Det gäller i samma utsträckning bilarna som i samma takt blivit säkrare för att tåla både krascher och eld.
Här gäller det att inte trampa på någon glasfiberkomponent som ligger på golvet i racerfabriken. Ronnie och Barbro på besök hos March. Många anade redan då vilken guldklimp Ronnie var.
Jackie Stewart,
Maj 1975, Ronnie och Barbro i depån hos team Lotus. De levde ett tight liv tillsammans, både på och utanför racingbanorna.
Bekymmer med hjulupphängningen. Depåstopp hos Marchmekarna som var väl medvetna om Ronnies känsla för hur materialet skulle fungera...
Mario Andrettti och Lotuschefen Colin Chapman. Amerikanen sågs som föresteförare i teamet och många menade att detta vid en rad tillfällen hindrade Ronnie från att vinna.
Mario Andretti. Världsmästare, stallkamrat och god vän med Ronnie under Lotustiden.
Monacos GP 1972. Kronprins Carl Gustaf, stor racingentusiast och Ronniebeundrare, kikade ofta på GP-cirkusen, här gäller det att kolla klockan bakom Ronnies paraply i ett strilande regn.
Regnet flödar under Monacos GP. Det klassiska
Niki Lauda i Marchfabriken. Lauda hade en viktig läromästare i Ronnie. Vem kunde tro att österrikaren från en relativt medioker karriär i mindre klasser skulle utvecklas till en av världens främsta?
Prins Bertil och Sven
Ronnie utanför huvudentrén till Marchfabriken, 1969. Ronnie tecknar kontrakt i F1 och F2 med March. Det kom att bli en lika spännande som dramatisk raccingsaga för den begåvade örebroaren.
Prins Bertil missade sällan chansen att följa Ronnie och F1-sporten på plats. Bertil var inte bara ett fans till den här cirkusen; han hade själv meriter som en duktig racerförare.
En vanlig syn i depån. Ronnie var en eftertraktad intervjuperson. På den tiden var det möjligt komma förarna in på livet mitt under racen. I dag råder andra, striktare arbetsförhållanden.
Ösregn. Ronnie i depån och med fräscha regndäck på Lotusen. Att tävla på såphal asfalt där regnet piskar upp näst intill ogenomträngligt vattenmoln är långt ifrån varje förares favoritförare.
Ronnie och belgiske ässet Jacky Ickx släcker törsten i March-bussen. Ickx var under karriären en framgångsrik förare av framför allt sportvagnar och vann många långlopp av 12- och 24-timmarskaraktär.
Ronnie i samspråk med legendariske BRM-chefen sir Louis Stanley som bland annat hade Reine Wisell i sitt team.
Bilarna står tätt på pallbockar i Marchfabriken. Bakom tegelfasaderna i den lilla workshopen fanns också ett litet entusiastiskt gäng ingenjörer och mekaniker - med begränsade ekonomiska resurser.
Marchs direktör Alan Rees som efter sin egen racingkarriär grundade formelbiltillverkaren och racingstallet March Engineering. Senare blev Rees chef för F1-stallet Shadow, och var med att grunda Arrows.
Depåstopp i Lotusstallet. Här fanns alltid resurser och mekaniker som hade sina speciella uppgifter på varje bil.
Ronnie i djup koncentration inför starten av Spaniens GP, i början av F1-karriären. Det här var ögonblick han befann sig helt inom sitt skal, stängde ut omvärlden.
Cockpit i Ronnies STP March. Barbro Edvardsson flankerar F1-bilen som är under uppbyggnad hos March.
Gunnar Nilsson var Ronnies vän och fick också han en allt för tidig bortgång.. I Belgiens GP 1977 tog han sin enda F1-seger. Inför säsongen 1978 drabbades han av testikelcancer och avled den 20 oktober 1978. Någon månad innan hade Gunnar varit en av kistbärarna vid Ronnies begravning i Örebro.
Hundkojor och transportvagnar trängs utanför tegelbyggnaden i Bicester i England, belägen i närheten av Silverstonebanan. Innanför väggarna finns racingfabriken March.
Sista bilden. Ronnie gullar med en hundvalp innan den tragiska olyckan på Monza den 10 september 1978. I bakgrunden Jackie Stewart. Ronnie begravdes i Almby kyrka den 15 september.

Mer läsning

Annons