Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vettels och Ericssons mål: Att ta sig i mål

Alla regelförändringar ger formel 1-stallen huvudvärk. Sebastian Vettel, som kan ta sin femte raka VM-titel, har inga stora förhoppningar inför helgens premiärlopp i Australiens GP.

Annons
Marcus Ericsson på plats i Melbourne.

- Bara att slutföra loppet vore en framgång, säger den 26-årige Red Bull-föraren.

En ny motor, begränsat med bränsle, tyngre bilar som gynnar lättare förare. Förhandssnacket inför årets formel 1-säsong i Australien GP i Melbourne har inte direkt handlat om vilken förare som ska utmana tysken Sebastian Vettel om VM-titeln. Tekniken har i stället varit i fokus.

- Om hälften av alla förare misslyckas att köra i mål, då kanske vi kan ta några poäng, sade den 26-årige regerande mästaren, enligt nyhetsbyrån AFP, häromdagen.

Red Bull har haft stora problem med att anpassa sin bil till de nya F1-motorerna – en 1,6-liters V6-turbo i stället för fjolårets 2,4-liters V8-motorer. Under testkörningarna har stallets bil endast rullat drygt 1 700 kilometer, att jämföra med Mercedes och Williams som kommit upp i närmare 5 000 kilometer.

-  Vad jag hört sliter de med utrymmet på de nya motorerna. Det blir rätt och slätt för trångt i de nya bilarna och motorn har fått för dålig kylning, säger Atle Gulbrandsen, norska Viasats F1-expert till nyhetsbyrån NTB.

Farhågor om att många inte kommer att kvalificera sig till söndagens premiärlopp gör att funktionärerna i Melbourne troligtvis kommer att se mellan fingrarna om ett stall inte klarar kvalets tidsreglement, vilket säger att en förare inte får ha en tid som är mer än sju procent sämre än kvalets vinnare.

Däremot kommer de nya bränslereglerna - endast 100 kilo bränsle per lopp - följas benhårt. Om alla bilar får soppatorsk rödflaggas tävlingen och slutresultatet baseras på det senast slutförda varvet.

- Jag tror att många av dessa domedagsscenarion är väldigt osannolika, säger tävlingschefen Charlie Whiting till AFP.

Minimivikten på bil inklusive förare har höjts med 48 kilo, vilket antas gynna stall med mindre och lätta förare. Marcus Ericsson – som blir den förste svensken i en F1-säsong på 23 år – sade tidigare under året att han måste banta bort något kilo inför helgens premiär. Nu har Ericsson, vars stall Caterham är ett av de sämre i F1-cirkusen, en liknande målsättning som regerande mästaren Sebastian Vettel.

- Först och främst gäller det att komma in i det, få många varv och sedan ta sig i mål på söndag. Det är ett stort mål för vår del, säger Marcus Ericsson till Viasat.

Hans rådgivare Eje Elgh tror på dramatik i Melbourne.

Daniel Kihlström/TT

- Det skulle inte förvåna mig om halva startfältet bryter, säger Elgh till Viasat, som han även är expertkommentator för.

I fredagens pappers-NA publicerar vi en stor intervju med Marcus inför premiären där han även berättar om sin festnatt med Kimi Räikkönen i Monaco.

Läs ett fyra sidor långt reportage om Marcus Ericssons liv och karriär i torsdagens pappers-NA genom att köpa den som e-tidning här nedan.

Mer läsning

Annons