Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Vi förväntar oss nya problem"

I Melbourne var Marcus Ericsson en av sex förare med Renaultmotor som inte tog sig i mål. Nu säger Renaultbossen Rémi Taffin att han förväntar sig nya bekymmer i helgens GP i Malaysia.

Annons

I formel 1-premiären tvingades sju bilar bryta. Fem av dem med Renaultmotorer. Dessutom blev Daniel Ricciardo, i en Renaultbestyckad Red Bull-bil, diskad på grund av för högt bränsleflöde till motorn. Sex av åtta Renaultmotorer utan resultat, alltså, jämfört med två av 14 för Mercedes- och Ferrarimotorerna.

Och så där har det sett ut under stora delar av försäsongen, där alla team slitit med nya motorer men där de med Renault som motorleverantör haft större bekymmer än andra.

Kumlasonen Marcus Ericsson är en av dem som haft stora bekymmer med bilen. I Melbourne blev det bara två avbrutna varv under fredagens totalt tre timmar långa träningspass, och i söndagens race tvingades han parkera Caterhambilen på 28:e varvet när oljetrycket i motorn försvann.

På söndag är det dags för säsongens andra GP, i Malaysia, med nya Renaultbekymmer att vänta. I varje fall om man ska tro Rémi Taffin, som är chef för banverksamhet hos Renault, som talar ut i en intervju med amerikanska ESPN. Men han ser ändå positivt på situationen.

– Vi hade flera olika problem med bilarna i Melbourne, men vi har återskapat problemen på vårt högkvarter i Viry. De flesta problemen är åtgärdade, och de övriga kommer vi kontrollera under fredagsträningarna i Sepang. Och även om vi förväntar oss att nya problem kan inträffa kommer vi vara redo att agera mycket snabbare för att minimera deras skadeverkan, säger han.

– Sepang är en av banorna där de tekniska förutsättningarna kommer att förändras mest med de nya reglerna. Med V8-motorerna (som användes fram till i fjol, reds anm) hjälpte luftfuktigheten till att kyla motorerna eftersom kraften i motorn dämpas när luftfuktigheten ökar. Med årets turbomotorer är luftintaget hela tiden konstant oavsett de yttre förutsättningarna, så de två långa rakorna kommer verkligen att ställa till problem. Nu kommer det vara ett av årets tuffaste race.

Tidsträningarna i Malaysia drar igång 3.00 natten mot fredag, svensk tid. Då körs ett 90 minuter långt pass som följs av en lika lång testsession 7.00 på fredagsmorgonen. 6.00 på lördagsmorgonen körs ett entimmestest som 9.00 följs av kvalet. Racet startar 10.00 på söndag.

Mer läsning

Annons