Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Webb-tv: Här testar Marcus F1-bilen

Sent motorbyte och regeländringar i sista minuten.
Där har ni anledningen till att Marcus Ericsson bara kunde köra ett varv under sin första testdag som formel 1-förare.
– Alla sitter i samma båt, man kan inte räkna med något annat än att det blir mycket strul, säger han till Viasat.

Annons
Marcus Ericsson.

Se ett klipp från när Marcus Ericsson kör iväg med Caterhams nya F1-bil under testerna i Jerez. Klippet kommer från Caterhams officiella Youtubekonto.

15.09 på måndagseftermiddagen rullade Marcus Ericsson ut ur depån i spanska Jerez, för det allra första, historiska testet av Caterhams nya formel 1-bil, CT05.

Så sent som i morse trodde sig stalledningen kunna visa upp bilen för den församlade världspressen vid 8.45, en kvart före testets start, men rejält med strul gjorde att lanseringen sköts upp drygt sex timmar.

Enligt Viasat-kommentatorn och F1-bloggaren Janne Blomqvist, som talat med Caterhams team manager Graeme Watson, berodde förseningen dels på ett sent motorbyte, dels på förändringar i det tekniska reglementet, bland annat rörande bilens kylarsystem, som tagit tid att åtgärda. Enligt Blomqvists uppgifter hade Caterham monterat en motor i bilen när en ny, som skulle användas, plötsligt levererades från Renault i går kväll, och ett motorbyte i den nya F1-bilen tar tolv timmar i anspråk.

Marcus själv tog förseningen med jämnmod:

– Många har problem och vi visste att det inte skulle bli så mycket körning. Alla team sitter i samma båt, det är så himla mycket nytt, så man kan inte räkna med något annat än att det blir mycket strul. Men jag vet att teamet jobbar hårt där inne, sa Ericsson vid lunchtid till Viasat.

Och till slut blev det alltså körning. Strax före 15 visades bilen upp för pressen och tio minuter senare rullade Marcus för första gången ut på banan. Men det blev förvisso bara ett varv, utan tidtagning, innan Marcus återvände till depån. Och mer körning blev det inte under tisdagen.

– Vi hade en plan för hela dagen, att vi skulle kunna köra lite mer under eftermiddagen, men eftersom vi var ute något under eftermiddagen så kommer det mest bli systemkoll och att försöka få data åt ingenjörerna, sa Ericsson till Viasat.

Strax efter 16-tiden skrev Marcus på twitter:

"Har precis kört mitt första varv som Caterhams F1-förare. Ett väldigt stolt ögonblick! Inledningsvis känns det bra, men nu börjar det hårda jobbet."

Fler team hade stora bekymmer under den första testdagen med de helt nya F1-bilarna som är en följd av det nya reglementet. Mercedes och Lewis Hamilton startade dagen bäst, var först på banan och hann lägga 18 varv under förmiddagen. Då lossnade plötsligt framvingen och Hamilton kunde varken styra eller bromsa ut körde rakt i kurva ett och dundrade in i skyddsbarriären.

Red Bulls världsmästare Sebastian Vettel och Williams Valtteri Bottas tillbringade liksom Marcus mest tid i depå och var bara ute på banan i korta sejourer utan att få till något flygande varv under dagen. Och än värre var läget för McLaren, som inte fick ut bilen på banan alls, för Marussia, vars bil inte anländer till Spanien förrän natten mot onsdagen, och för Lotus ,som inte kommer till Jerez alls.

Ferraris Kimi Räikkönen hade inledande strul, men på eftermiddagen fick han ihop totalt 31 varv och dagens bästa varvtid i 1.27,104 – en tid som dock är över åtta sekunder sämre än bästa varvtiden under fjolårets första testdag.

Toro Rosso och Jean-Eric Vergne bäst bakom Ferrari och Mercedes med 15 varv, Sauber och Esteban Gutiérrez fyra på sju varv och Force Indias Sergio Perez femma på lika många under testets nio timmar.

Marcus är schemalagd att köra Caterhambilen även under onsdagen, medan teamets tredjeförare Robin Frijns ska köra på torsdag och Kamui Kobayashi rattar bilen på fredag. Därefter återstår totalt åtta testdagar under två veckor i Bahrain före premiären i Melbourne den 16 mars.

Se Marcus debut här! (extern länk, ett klipp från Viasatsport)

Läs mer i onsdagens NA, papperstidningen, eller köp den som e-tidning här nedan!

Mer läsning

Annons