Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Eric slutar köra i Sverige- Masförarna kan strejka

Eric Andersson slutar köra i Sverige. Anledningen är Svemos beslut om ljuddämpare. Det kan rent av så bli att Masarnas förare strejkar. En namnlista cirkulerar bland landets förare.

Annons

Det låter som ett sent aprilskämt. Men så är inte fallet. Eric Andersson slutar köra i Sverige.

— Det är alldeles riktigt. Jag tänker inte riskera livhanken, säger Eric Andersson till AT på tisdagskvällen.

”Rundbanesektionen har beslutat att införandet av de nya FIM homologerade ljuddämparna (som infördes per 2010-01-01) står fast. Undantag gäller för Vetlanda Lag Cup 16-17 april.”

Så står det att läsa på Svemos hemsida just nu. Ett sent beslut som tagits av styrelsen.

— För två, tre veckor sedan så sade Svemo till landets lagledare att det var klart till 90 procent att inte införa de här nya ljuddämparna, säger Eric.

På Eric Anderssons hemsida finns ett klargörande att han tänker sluta köra speedway i Sverige. Lika så finns där en namnlista att skriva på.

När AT tittade in på sidan på tisdagskvällen fanns redan 105 personer, många förare och lagledare, som hade skrivit under listan.

— Vi hoppas få ihop alla förare, menar Eric.

Han säger att hans och andra förares irritation inte i första hand gäller ljudet. För med de nya ljuddämparna så minskar nämligen ljudet.

— Nej, det är i första hand vår egen säkerhet det gäller.

— När motorn skär så är olycksrisken stor. Det är livsfarligt.

Så nu kommer du bara att köra i Polen?

— Ja, och där är det fritt att använda den gamla eller den nya ljuddämparen. Om jag nu får lincens.

— Jag kanske skulle försöka köpa in en ny ljuddämpare och så bara köra in i tejpen heat efter heat.

Så dit beslut står fast? Men ekonomiskt då?

— Ja, jag slutar i Sverige. Ekonomiskt. Med den nya ljuddämparen så skjuter du en motor för 50 000 kronor. Du kanske skjuter två på en match och då är vi upp i 100 000 kronor. Så det är en enkel match att välja bort Sverige.

Så berättar Eric Andersson om att säsongerna 1989 och 1990 gjordes försök med liknande ljuddämpare.

— Det funkade inte då. Varför skulle det göra det nu? Svemo har inte lyssnat på oss förare helt enkelt.

Så berättar Eric Andersson om nästa problem.

— De här ljuddämparna finns inte att få tag i. Det finns bara en leverantör. Det är lite som moment 22. Möjligtvis går det att få tag i en ljuddämpare tills hösten.

Landets förare är alltså i uppror över Svemos beslut. Allt fler skriver på Eric Anderssons lista mot införandet av de nya reglerna om ljuddämpare.

— Det kan bli så att alla i Masarna strejkar. Att vi inte kommer att köra på det här.

Mer läsning

Annons