Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jonsson blickar mot ny pallplats

Ynkliga fem poäng i premiären. Pallplats i Göteborg senast.
Nu kommer GP-cirkusen till Prag och Andreas Jonsson hoppas på att den uppåtgående trenden håller i sig.

Annons
Andreas Jonsson är sugen på ny finalplats i Prags GP.

Tolv sköna poäng, och en tredjeplats, i Göteborg för fjorton dagar sedan förde upp Andreas Jonsson till en åttonde plats totalt i GP efter två deltävlingar.

Nu är det dags för Tjeckien och Prag.

Och Andreas Jonsson är fylld av självförtorende och gott mående.

– Allt känns bra, säger Andreas från hemmet i Ortala där han laddar upp inför resan till Prag i dag. De senaste veckorna har jag känt mig lite osäker på uppsättningarna på cykeln sedan jag fått en ny motor, men i tisdags (när hans Dackarna körde 48-48 borta mot Vetlanda i elitserien) kändes det som jag hittade rätt igen mot slutet av den matchen. Så jag åker till Prag med målet att nå final igen.

Vad har du för känsla för banan i Prag?

– Bra. jag gillar den. Den är lite grand som banan i Hallstavik faktiskt, men med lite längre rakor.

Många som såg Andreas Jonssons insats i Göteborg senast har skakat på huvudet och undrat vad han sysslade med i början av tävlingen.

Han inledde med en heatseger, ändrade inställningar efter det, och följde upp med två nollor.

Så, vad sysslade du med?

– Ja, du. Många har frågat mig om jag är knäpp i huvudet och jag kan förstå att det verkar konstigt för en utomstående. Jag hade säkert undrat detsamma om jag såg tävlingen som åskådare. Men faktum var att jag vann det första heatet nästan enbart för att jag stod på den klart bästa banan för kvällen. Jag kände att de inställningar jag hade inte skulle räcka från något annat startspår. Den enda ändringen vi gjorde till det andra heatet, då jag stod på kvällens sämsta startspår, var att byta munstycken i förgasaren. Tyvärr gick vi åt fel håll, luftfuktigheten spelade oss ett spratt, och vi fick leta oss tillbaka.

– Dessutom vet jag ju att de förare som inte vinner sitt första heat provar andra inställningar och då måste jag vara med och vaken jag med. Banan förändras hela tiden under en tävling.

Mycket handlar också om att chansa och gissa.

– Ja, vi får ju ingen möjlighet att prova banan på tävlingsdagen så i början handlar det om vad vi tror och gissar oss till när det gäller motorn och uppsättningarna. Du träffar aldrig rätt till 100 procent i det första heatet. Det kan vara stora skillnader från ett heat till ett annat, som att du i en start med bil startar på gräs, nästa start på asfalt.

Det handlar om känsla också.

– Jag vet exakt hur det ska kännas när respektive motor går som bäst. Och det är den känslan jag hela tiden letar efter, den optimala inställningen i kombination med drevning och annat på den banan du kör på just då. Teamet måste hela tiden vara vakna på hur banan förändras under kvällen.

Då är det bara att hoppas på att du hittar rätt under lördagskvällen i Prag?

– Ja, ska jag vara med och slåss om VM-medaljer så måste jag det. Men jag har en riktigt bra känsla inför helgen.

Mer läsning

Annons