Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Regeländring för skadade speedwayförare

Fritt fram att ersätta skadade förare. Förbundet, Svemo, har beslutat om en regeländring.
– Det är ju bra. Men för vår del hade det gärna fått hända tidigare, säger Rospiggarnas lagledare Mikael Teurnberg.

Annons

Som Norrtelje Tidning berättade redan i förra veckan ändrar nu Svemo den omstridda regeln som endast tillåtit en klubb att ersätta en skadad förare vid ett tillfälle under säsongen. Nu kommer antalet tillfällen att bli obegränsade. Man tar också bort karenstiden på tre veckor.

– Riktigt bra, säger Mikael Teurnberg. Men vi hade ju haft det här behovet mycket tidigare.

Teurnberg syftar så klart på att Rospiggarna fick heatledaren Jesper B Monberg långtidsskadad redan i första omgången, utan att kunna bestämma sig för om det var just det rätta tillfället att utnyttja ”engångsmöjligheten”.

När så Sebastian Aldén bröt handleden uppvaktade Rospiggarna Svemo för att försöka få till regeländringen.

Och nu är man där, något som så klart gynnar även andra klubbar i händelse av svåra skador.

Från och med nu kan alltså en klubb göra klart med en förare direkt när någon bedömts som långtidsskadad. Det som krävs är ett läkarintyg på att föraren blir borta mer än tre veckor och ett startillstånd från respektive förares lands förbund.

Rospiggarna har sedan tidigare, som NT också berättat, gjort klart med en förare.

– Ja, nu handlar det bara om en påskrift. Men jag vill inte gå ut med vem det är förrän allt är klart. Och det är ingen brådska just idag eftersom det inte handlar om en solklar förstärkning, utan mer om en backup-förare, säger Teurnberg.

Svemo beslutade också att inte återinföra det sedan förra säsongen borttagna transferfönstret under säsongen.

Enligt uppgifter till NT beror det på att en klubb i allsvenskan i fjol missbrukade transferfönstret för att helt enkelt byta ut förare som de ännu inte betalat.

Mer läsning

Annons