Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vildsvin en allt större trafikfara

Allt fler olyckor med vildsvin på landets vägar rapporteras in. Bara i år har 30 olyckor med vildsvin inträffat i länet.
– Du måste kunna läsa av naturen när du kör för att undvika olyckor, säger Johnny Johansson, informatör på Älgskadefondsföreningen.

Annons
Vildsvin på väg. Lär dig svinens beteenden för att undvika olyckor med dem. Och om olyckan är framme - passa dig för anfallande galtar med sylvassa betar.

Sveriges vildsvinsstam växer för varje år. Utbredningen tycks vara omöjlig att stoppa. Det enda du som bilförare kan göra är att anpassa din körning.

– Det du kan göra är att konsekvent hålla nere hastigheten. Ju fortare du kör, desto värre smäll blir det. Om du kolliderar är det svårare att hålla kvar bilen på vägen och lättare att volta. Du måste också kunna läsa av naturen när du kör för att undvika olyckor, säger Johnny Johansson.

Hittills i år har 30 olyckor med vildsvin inträffat i Örebro län, visar siffror från Nationella viltolycksrådet. Olyckorna inträffade bland annat utanför Karlskoga, Hallsberg, Sköllersta, Degerfors och Mullhyttan. I hela landet har det inträffat 1916 olyckor med vildsvin.

– Det ökade antalet olyckor beror främst på att vildsvinsstammen har ökat. Dessutom är vildsvinen svårare att upptäcka än andra djur, säger Johnny Johansson.

Svåra nattdjurVildsvinen skiljer sig från andra djur som kan vara en fara i trafiken. Det är inte i gryningen eller skymningen som de är aktiva – utan mitt i natten.

– Rådjur och älgar har ögon som glimmar till av billyktorna så man hinner bromsa. Men vildsvin saknar reflekterande ögon och är därför mycket svårare att upptäcka i mörkret. Dessutom har de mörk päls som fungerar som kamouflage. Det gör att olyckorna är svårare att undvika, säger Johnny Johansson.

För att minska riskerna att råka ut för en olycka med vildsvin uppmanar han bilföraren att läsa på om djurets beteenden.

– De trivs bäst nära lövskog och snåriga buskage. Det gillar fuktiga marker med gyttja, och de får gärna vara diken i närheten där de han gömma sig. De trivs inte i granskog eller i öppna jordbrukslandskap. Om du vet om det här så kan du anpassa din körning när du kommer till områden där det kan finnas vildsvin, säger Johnny Johansson.

”Inte att leka med”När olyckan ändå är framme bör bilföraren veta att det finns en anmälningsplikt vid olyckor med vildsvin. Platsen för kollisionen måste markeras.

Men stanna inte bilen direkt efter en olycka för att titta efter hur det gick med djuret. Kör först fram ett hundratal meter. Vildsvinen kan nämligen ligga ner och spela död - för att sedan attackera dig.

– De är inte att leka med när de skadat sig. De kanske inte har tuppat av utan reser sig upp och går till anfall. Galtarna har stora betar som är vassa som knivar. De siktar på knäna och kan skära sönder dig, säger Johnny Johansson.

Enligt honom orsakar oftast inte olyckor med vildsvin så stora skador på fordonen. Det är främst avåkningar och kollisioner med andra fordon som är faran med olyckorna.

Sveriges vildsvinsstam växer för varje år och utbredningen tycks vara omöjlig att stoppa. - Det går inte att skjuta av dem. Skjuter du ett par så är det ändå tio kvar. De förökar sig med ett par kullar om året och får fem till sex kultingar varje gång, säger Johnny Johansson.
Johnny Johansson, informatör på Älgskadefondsföreningen.

Mer läsning

Annons