Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Musiklärarna som tog noterna i egna händer

När inte läroböckerna för stråkarna var tillräckligt bra tog de saken i egna händer. Kul, pedagogiskt och modernt blev resultatet, och nu kommer den tredje boken för cello och fiol, Stråkyra 2.

Annons

Musiklärarna Anna Johansson och Camilla Malén Friman har tillsammans skapat en egen ny inlärningsmodell för barn som spelar cello och fiol.

Bilder, färger och symboler vägleder genom övningarna. Tuppen och kaninen, en tung elefant och en snabb raket hjälper barnet att koppla ihop teori med känslan i spelandet.

– Vi har mer än tio år gamla böcker att utgå från och de är lite för svåra för de yngsta barnen. Så vi har alltid gjort egna häften att grunda med, säger Anna Johansson.

– Vi har 20 års erfarenhet så vi vet vad som funkar, i vilken ordning olika moment behöver tas, tillägger Camilla Malén Friman.

I böckerna har de blandat andras melodier med egna nyskrivna. Pop och rock varvas med klassiskt och folkmusik. Och så låtar från filmer som barnen känner igen, såsom Stålmannen och Frost.

– De är till för att öva in vissa moment, men låter ändå bra. Det är viktigt, påpekar Anna Johansson.

– Det ger även variation för oss som lärare, säger Klas Friman som står bakom layout och redigering.

Till böckerna följer cd-skivor som de tre lärarna spelat in på Kulturum på Lindeskolan, med pianokomp av ytterligare en kollega, Jesper Hugosson. Dessa är till för att veta hur låtarna går.

– Arrangemangen är skrivna för att låta bra när eleverna spelar, utan syntbakgrunder. Och det har vi fått fin respons på, säger Camilla Malén Friman.

Läroböckerna vänder sig till både cello och fiol, och ges ut på förlaget Notposten. Förlaget skickar nyhetspaket till alla kulturskolor och sedan tar det en tid innan andra lärare upptäcker materialet och kanske väljer att köpa hem det.

– Det är spännande och roligt när det blir omtyckt av andra, säger Anna Johansson.

– Och det är skönt med något konkret att ta på och kunna säga ”det här har vi gjort”. Så är det ju inte annars i läraryrket.

Jobbet med läroböckerna gör de tre kollegerna på fritiden. Och de provar sina låtar och metoder på sina egna elever.

Den bok som kommer ut nu har tagit två år att få klar.

Allt börjar med att de samlar en massa låtar och skriver egna låtar. Sedan ska de struktureras för olika inlärningsmoment. Noter och övningar skrivs och illustrationer ritas.

Sedan tar Klas Friman vid med redigering och faktarutor.

– Det blir nog 40 versioner innan en bok är klar att gå till tryck, säger han och skrattar.

Annons