Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Muslimer och islam i ett mångkulturellt samhälle

Det ligger nära till hands att tänka sig att islamism är en tänkande muslims värsta fiende. Islamismens rätta ansikte finner man hos IS (Islamska staten), al-Qaida, talibaner, imamer som utgör säkerhetsrisker och vedervärdiga terrorhandlingar som sker i Allahs namn världen över. Det är naturligtvis därför som islamism föder islamofobi. Och islamofobi försvårar i sin tur för rättänkande muslimer att få förståelse för sin religion och kultur, och för att kunna bli en integrerad del av det svenska samhället.

Man kan förmoda att svenskarna i allmänhet inte är medvetna om den avgörande skillnad som föreligger mellan islam och islamism, det vill säga mellan en islamsk religion som är samhällstillvänd och en annan islamsk religion som utgör ett hot mot ett demokratiskt samhälle. Det man måste förvänta sig av Sveriges rättänkande muslimer är att det är de som med skärpa måste klargöra för det svenska samhället att man tar avstånd från islamismen.

Konsekvensen av detta blir att en svensk muslim som följer Koranen också är skyldig att följa de värderingar och regler som finns inskrivna i Sverige rikes lag.

Detta ansvar ligger först och främst på moskéernas imamer. Det räcker inte att de på arabiska predikar denna skillnad för sina egna trosfränder; det är de bildade imamernas ansvar att i alla sammanhang, och dessutom med skärpa, framhålla avståndstagande från alla former av islamism. Ett sådant klart avståndstagande är en förutsättning för att Sverige ska kunna fortsätta att vara det väl fungerande mångkulturella samhälle som Sverige alltid har varit.

Det är islamisterna som ser möjligheter att kunna utnyttja friheterna i ett demokratiskt samhälle för sina egna intressen – yttrandefrihet, tryckfrihet, föreningsfrihet och religionsfrihet. Genom att skapa ett politiskt parti och genom framväxten av ett religiöst parallellsamhälle kan svensk demokrati försvagas av islamsk religion, islamska värderingar och ytterst sharialagar.

För en muslim står Koranens bud över allt annat, och därmed i princip också över Sveriges rikes lag. Men det är uppenbarligen inte allmänt känt (och kanske inte heller av alla muslimer) att Koranen gör undantag för muslimer som bor i ett icke-muslimskt land. Konsekvensen av detta blir att en svensk muslim som följer Koranen också är skyldig att följa de värderingar och regler som finns inskrivna i Sverige rikes lag. Och detta i sin tur innebär att en muslim som ställer sig utanför samhället och medverkar till uppkomsten av ett muslimskt parallellsamhälle bryter mot Koranen.

Carl Anders Lindstén

Örebro

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel