Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Myndigheter uppmuntrar kriminella att utnyttja tonåringar!

Annons

Det är klart att de kriminella använder ungdomar som redskap i brottsliga handlingar. Den iskalla sanningen är att samhället indirekt uppmuntrar de kriminella att agera just så. Så bli inte förvånad över reportaget i dagens NA.

För prenumeranter och plus-kunder: Polisen: 13-åringar utnyttjas av gäng och används som knarkkurirer i Örebro

Ett rån genomfördes i Örebro kommun. Två av dem som greps för rånet är vuxna enligt alla rimliga definitioner. De häktades i avvaktan på rättegång. Men den tredje personen är under 18 år. Domstolen fastställde att han är misstänkt på sannolika skäl, det vill säga den högre graden av misstanke. Domstolen uttryckte också en oro för att personen skulle kunna försvåra utredningen genom att "undanröja bevis". Men eftersom "betryggande övervakning" kan ordnas på annat sätt beslutade domstolen att han inte skulle häktas. Så långt är allt i sin ordning.

Men socialtjänsten vägrade att omhänderta en tonåring som på sannolika skäl är misstänkt för rån! Skicka en tonåring för att råna en bank, så går personen fri i avvaktan på rättegång. Välkommen till Örebro!

Men socialtjänsten vägrade att omhänderta en tonåring som på sannolika skäl är misstänkt för rån! Skicka en tonåring för att råna en bank, så går personen fri i avvaktan på rättegång. Välkommen till Örebro!

Tidigare i år gjorde Inspektionen för vård och omsorg en granskning av hur det fungerar med ingripanden mot unga missbrukare i 64 kommuner. Låt gå-mentaliteten är utbredd.

Ofta är det polisen som gör orosanmälningar på ungdomar som är på väg att hamna snett. Det kan till exempel ske efter att polisen har skjutsat hem en tonåring som handlat med narkotika eller begått något annat brott. Då ska socialtjänsten omedelbart undersöka saken. Helst samma dag – allra senast dagen efter att anmälan har lämnats in. Inspektionen för vård och omsorg konstaterar att "många skyddsbedömningar tar betydligt längre tid". Och i en tredjedel av fallen "saknas det dessutom en eller flera skyddsbedömningar".

Inspektionen för vård och omsorg ger ett exempel på hur det kan gå till: En tonåring stjäl familjens bil. Sedan anhålls han av polisen för ett allvarligt brott. Dessutom finns en uppsjö av anmälningar för drogmissbruk, alkoholförgiftning med mera. Det gjordes ingen skyddsbedömning. Det inleddes ingen utredning. Det gjordes ingen bedömning av behovet av tvångsvård. Alla dessa åtgärder är lagstadgade.

Ett annat exempel som finns i samma utredning: Socialtjänsten har ett möte med en tonåring. Fallet beskrivs sedan exakt så här i utredningen: "Det framkom i ärendet att barnet hade blivit utskriven från skolan och därför menade att det inte fanns någon anledning att sluta med droger. Barnet berättade att han sålde droger för att ha råd med droger själv. Efter mötet skedde inga utredningsåtgärder i ärendet förrän närmare två månader senare. "

Men behandlingshemmen klagar över att kommuner försöker avsluta tvångsvården så fort som det bara går. Målet för kommunerna tycks inte vara att få ungdomar att sluta med brott eller att sluta missbruka, utan snarare att slippa ansvaret.

Det händer trots allt att kommuner agerar för tvångsvård. Men behandlingshemmen klagar över att kommuner försöker avsluta tvångsvården så fort som det bara går. Målet för kommunerna tycks inte vara att få ungdomar att sluta med brott eller att sluta missbruka, utan snarare att slippa ansvaret.

Ett annat återkommande tema är samarbetssvårigheter mellan olika institutioner som har hand om ärendena, till exempel mellan psykiatrin och socialtjänsten. Det har förekommit att sjukvården skickar personer som inte har mandat att fatta beslut till möten som ska planera vårdinsatser. Sådana möten kommer då att urarta till att olika myndigheter försöker skjuta problemen ifrån sig, i stället för att hjälpa ett barn som är på väg ut i droger och kriminalitet.

Sammanfattningsvis: De kriminella gängen har all anledning att vara nöjda med systemet. Det är fullt av hål som skapar stora möjligheter för de kriminella att kryssa mellan olika myndigheter.

Justitieminister Morgan Johansson vill införa nya straff för tonåringar. Det är som att klampa in som en elefant i en porslinsbutik. Om du inför en påföljd som staten ska ansvara för kommer kommunerna att bli än mer ovilliga att agera mot ungdomar som är på väg att hamna snett. Om de bara väntar tills den unge blir dömd så kan de slippa undan kostnaden. Det är en häpnadsväckande ansvarslöshet!

Så bli inte förvånad över att 13-åringar handlar med narkotika! Och bli inte förvånad över att de fortsätter med det, trots att polisen skickar den ena orosanmälan efter den andra till socialtjänsten.

Så bli inte förvånad över att 13-åringar handlar med narkotika! Och bli inte förvånad över att de fortsätter med det, trots att polisen skickar den ena orosanmälan efter den andra till socialtjänsten.

Se också: NA:s politiske redaktör, Lars Ströman, följde arbetet vid polisstationen i Vivalla under två dagar.

Läs också: Ledare: NA följde polisen i Vivalla: En husrannsakan som gjorde som gjorde Vivalla lite säkrare.