Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

NA avslöjar: Han är nye styrelseledamoten som kan rädda Indianerna: "Jobbar på som fan"

Artikel 26 av 71
Indianernas pengabråk
Visa alla artiklar

Indianernas bolag har hittat en ny styrelsemedlem.
Därmed finns fortfarande möjligheten att speedwaylaget kommer till start i elitserien 2017.

Annons

Kai Salonen, 48. Där har ni den nya styrelsemedlem som gör att Indianernas läge ljusnat något.

Det är bolaget Indianerna Speedway AB, och inte föreningen Kumla MSK, som driver elitserielaget och som dras med de mångmiljonskulder som NA tidigare skrivit om. Det bolaget ska normalt ha tre styrelseledamöter, och två krävs för att styrelse ska kunna fatta beslut – men sedan klubbens tidigare lagledare Daniel "Dalle" Andersson Bäckström hoppade av i november och Jan Erik Harrysson lämnade styrelsen i början av december har styrelsen bestått enbart av ordföranden Dan-Åke Moberg, som också är vd för bolaget, och som därför inte kunnat fatta beslut eller skriva under avtal.

Men nu tar alltså Kai Salonen, som också kommer att agera som assisterande lagledare åt Peter Johansson om det blir ett elitserielag i Kumla 2017, plats i bolagets styrelse. Salonen registrerades i tisdags som suppleant i styrelsen, men eftersom bara en ordinarie styrelseledamot finns kommer han i praktiken att få agera som sådan. Ärendet behandlas just nu av Bolagsverket, och enligt uppgifter därifrån kommer Salonen att formelt kunna vara inskriven i styrelsen i början av nästa vecka.

Salonen vill inte uttala sig i media så länge den ekonomiska processen pågår.

– Jag tänker inte prata speedway, eller någonting med nån förrän det här är färdigt, säger han vänligt men bestämt till NA.

– Vi vill ha lite lugn och ro så att det blir en bra säsong. Vi jobbar på som fan på alla fronter, men hittills har det varit två steg framåt och ett steg bakåt hela tiden, fortsätter Salonen.

Salonen har i år haft en managerroll för Indianernas talangfulle förare Joel Andersson som han bland annat hjälpt med sponsorbiten. Joel är en av de förare som väntar på sin ersättning från Indianerna. Men det samarbetet upphör nu på ett naturligt sätt.

– Det kan jag inte göra längre i och med lagledarrollen och att Joel gått till Masarna, konstaterar Salonen.

LÄS MER: Indianerna tvingas till kontrollår: "Har varit väldigt illa i år"

Ordföranden Dan-Åke Moberg talar inte med NA, men uttalar sig om att styrelsen nu fått ännu en medlem i en intervju med Sveriges radio:

– Det här betyder att Indianerna Speedway AB återigen kan börja teckna kontrakt om vi kommer i det läget att vi klarar av de skulder vi har med till exempel sponsorer och andra. Nu kan vi göra det. Förut hade vi inte kunnat göra det, även om vi kommit överens så hade vi inte kunnat teckna på.

När Kumla MSK i slutet av november lämnade in en ansökan om bidrag, som i slutändan avslogs, till Kumla kommun, redovisade föreningen att bolaget Indianerna Speedway AB hade skulder på över fyra miljoner kronor varav 3 626 000 kronor förfallit till betalning. Däribland 2 244 000 kronor i förarlöner, där bolaget framför allt är skyldigt Fredrik Lindgren, Antonio Lindbäck och Niels-Kristian Iversen stora summor.

LÄS MER: Indianernas sponsormöte uppskjutet på nytt – hålls tidigast nästa år

I intervjun med SR berättar Moberg också att han inte ser det som bekymmer att den obetalda avgiften till Svemo, som nu hamnat hos Kronofogden, gör att klubben nu tvingades lämna ekonomiska rapporter till förbundet varje månad.

– Det ser vi inte som någon nackdel alls, utan det blir bra, vi kan ha en månadsrapportering, det är ingen konstighet. Vi kan göra det, säger Moberg i radiointervjun.

Allt om krisen i Indianerna hitter du här: Indianernas pengabråk.

Annons