Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Därför står Train Alliance-bygget stilla

Bygget av Train Alliance verkstadscentrum står fortfarande stilla. Ingen bygglovsansökan har lämnats in och exploateringsavtalet är ännu inte skrivet.

Annons

Marken odlas som tidigare och byggbarackerna står fortfarande oanvända. Det handlar om det område på Hallsbergs Rala som Train Alliance vill bygga ett verkstadscentrum för järnvägsfordon på för 500 miljoner kronor.

– Vi är inte klara med exploateringsavtalet. Vi diskuterar olika punkter och tittar på tidsplanen, säger Marianne Christiansen, förvaltningschef vid drift- och serviceförvaltningen i Hallsberg.

Det är nästan samma svar som hon gav till NA för ett halvår sedan. Hon berättar också att kommunen fortfarande har kvar nästan två miljoner kronor i utlägg för projektet.

Avtalsförhandlingarna mellan Train Alliance och Trafikverket löper på. Under hösten har en teknisk beskrivning skett, men myndigheten kan inte säga när arbetet drar i gång runt Train Alliance-satsningen.

– Det händer mycket i Hallsberg just nu som måste samordnas, säger Linda Lindberg, projektledare vid Trafikverket.

Senaste nytt från företaget är en text på dess hemsida att det samarbetar i ett testprojekt av järnvägsmaskiner. NA har försökt nå vd Otto Persson och pressansvarig Bo Hallström för kommentar.

Bakgrund

I slutet av 2010 förklarade Train Alliance AB att det nybildade företaget ville skapa ett järnvägsanknutet industri- och verkstadsområde på ett cirka 50 hektar stort område på Hallsbergs Rala. 500 nya jobb utlovades.I september köper Train Alliance Hallsbergs äldsta hus, Trapp och Trull.I december 2013 godkändes detaljplanen och vd Otto Persson sade till NA i februari året därpå att nu skulle företaget skicka in en bygglovsansökan.

Mer läsning

Annons