Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En rimlig ökning som följer rikssnittet

 Länstrafiken höjer biljettpriset med i snitt tre procent igen vid årsskiftet, samtidigt som två pendlarkort blir ett. Det berättade NA om i går.

Annons

– Men för våra pendlarkort har prisförändringen följt nivån för riksgenomsnittet. Vi ligger varken för högt eller för lågt, hävdar Thony Lundberg, områdeschef på Länstrafiken.

Han hänvisar till en granskning av prisförändringarna hos landets länstrafikbolag under de senaste elva åren, som gjorts av konsumenttidningen Råd  Rön.

– Som resenär är en höjning av biljettpriset alltid ovälkommen, men att Länstrafikens priser förändrats på ungefär samma sätt som i resten av landet visar att vår prisutveckling är rimlig, säger Thony Lundberg.

Svårt att jämföraMen det är svårt att jämföra priser mellan länen. Länskortet i Örebroregionen är exempelvis dyrare än genomsnittet.

Bara Länstrafiken i Norrbotten och X-trafik i Gävleborg är dyrare.

– Ja, det stämmer. Vi har ju så olika förutsättningar i form av befolkningstäthet och avstånd. Men vi har å andra sidan pendlarkort till lägre pris som gäller på den sträcka som man faktiskt åker, säger Thony Lundberg.

Trots de senaste årens höjda priser har antalet resenärer ökat. Under årets tio första månader har totalt 4,6 procent fler resenärer än i fjol rest med länets landsorts- och stadstrafik.

– Resandet har ökat stadigt sedan 2007, undantaget ett dipp under lågkonjunkturen hösten 2008 och hela 2009, säger Lundberg.

Står ni rustade inför vintern? – Jag kan bara prata för busstrafiken och där står vi mer och bättre rustade än i fjol. Mycket på grund av stadstrafiken i Örebro då hade infört nya körturer med nya körtider. Nu har vi sett över körtiderna och tror inte att det ska vålla oss några större bekymmer. Däremot inte sagt att det blir en bekymmersfri vinter.

Mer läsning

Annons