Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Historisk order för Sandvik

Sandvik i Nora har fått en rekordorder. En tidig julklapp värd 35 miljoner kronor. Det är 20 borriggar för användning inom prospekteringsindustrin som ska levereras under första kvartalet 2012.

Annons
Förra rekordordern. Den kom i fjol och var på 25 miljoner kronor. Här provkörs och finjusteras en av de två borriggar som då skickades iväg till Filippinerna.

– Det här är Sandvik i Noras största order någonsin och det känns otroligt bra, säger platschefen Jonas Spalin.

Sandvik i Nora har i dag 110 anställda, varav drygt hälften är relaterade till produktionen på gruvsidan. Den här ordern ger inga nya arbetstillfällen, men säkrar förstås jobben.

– Konjunkturen har varit lite hackig de senaste åren, men sedan vissa marknader på södra halvklotet tog fart igen efter semestern i fjol ser det ganska bra ut för oss. Vi har redan fyllt upp orderböckerna rätt så bra en bit in på andra kvartalet nästa år, berättar Jonas Spalin.

Tuffa år - sen ljusnade detEfter några tuffa år 2008 och 2009 fick Sandvik i Nora en stororder redan i fjol. Det var borriggar som skulle levereras till gruvföretag i Filippinerna till ett värde av 25 miljoner kronor. Men den här ordern är alltså större.

– Det är väldigt positivt i en tid när många spår sämre konjunkturer. Det ger oss ett långsiktigt perspektiv och så är det ju roligt att få en order av den här proportionen och på ett så stort antal riggar. Vi är vana att sälja en eller två riggar per order och nu blir 20 prospekteringsriggar till en och samma kund, säger Jonas Spalin.

– Det här gynnar också våra underleverantörer, varav väldigt många är lokala och finns här i Nora, Karlskoga och Örebro, fortsätter han.

Högt tempo

Redan i början av januari ska den första borriggen levereras.

– Det blir ett högt tempo och kommer att kräva mycket av organisationen i Nora, men vi planerar att klara det med befintligt personal.

Men Jonas Spalin kan inte avslöja vem som är kund.

– Nej, vi är fortfarande i ett läge där kunden inte är intresserad av att det kommer ut för mycket information om affären i media. Och det får vi respektera, säger han.

Mer läsning

Annons