Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Importerade bilar kan vara livsfarliga

Efter den amerikanska superstormen Sandys framfart i höstas har privatimporten till Sverige av begagnade bilar ökat kraftigt. Men det är en utveckling som Länsförsäkringar Bergslagen varnar för, bilarna kan vara livsfarliga.

Annons

 – Enbart i samband med orkanen Sandy 2012 löstes 250  000 skadade bilar in av amerikanska försäkringsbolag. Dessa bilar exporteras sedan utomlands och säljs till fullt pris.

– Men de bilarna kan vara förknippade med ren livsfara och köparna är ovetande konsumenter.

Det säger Mikael Hellberg, skadechef på Länsförsäkringar Bergslagen.

De skadade bilarna får inte säljas vidare inom USA, utan säljs i stället billigt på internetauktioner för export. Till vårt område anländer bilarna, via privatpersoner och verkstäder i baltländerna. Och för kriminella har detta blivit en högaktuell affärsidé, enligt Mikael Hellberg.

– Det handlar ofta om nyare årsmodeller av vanliga kända märken som fixats till på ytan. För en vanlig konsument kan det med blotta ögat vara svårt att avslöja vad bilen varit med om. Men vi har sett flera skräckexempel.

– I en bil hittade vi en T-shirt där det skulle ha varit en krockkudde.

– Vi har också sett bilar som varit lagade med vanlig träskruv i stället för att svetsats.

Bilarna som nu strömmar in i vårt område säljs, enligt Länsförsäkringar, både av bilfirmor och av privatpersoner.

– Då bilarna varit krockade eller stått dränkta i saltvatten kan alla tänkbara farliga fel uppstå på elektronik, kaross och motor. I värsta fall kan de vara rent livsfarliga. Vi har sett skräckexempel som kan liknas vid rullande likkistor.

Varje vecka möter Länsförsäkringar Bergslagen kunder som köpt en bil som vid en snabb kontroll visar sig vara en av dessa skadade bilar från USA.

– Det tråkiga är att kunderna ofta betalt marknadsmässigt pris för vad de tror är en oskadad bil och det är först när vi berättar hur det ligger till som kunden får vetskap om bilens historik.

Ett tips innan man importerar en bil är enligt Mikael Hellberg att söka på bilens chassinummer på Google för att få fram bilens historia och vad den varit med om.

– Det är en bra början, där kan man få fram många uppgifter om bilen.

Ett annat problem är, enligt Mikael Holmberg, att om man till exempel krockar med bilen så ersätter försäkringen bara marknadsvärdet av bilen.

– Har man då köpt en bil för 150 000 kronor som bara är värd kanske 50  000 kronor så kan det ju bli en väldigt dyr affär för bilköparen.

– Men det värsta är ju att bilarna kan vara farliga att köra.

Mer läsning

Annons