Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jobben som ratas av ungdomarna

Det finns jobb för unga – men de är inte populära. Call center-branschen i länet letar folk hela tiden, men söktrycket från ungdomar är svagt.

Annons

– Vi ska åtminstone rekrytera tresiffrigt inför sommaren, säger Marie Johansson, rekryteringsansvarig på Transcom i Karlskoga.

Företaget har tidigare sysslat med telefonförsäljning men sköter nu kundtjänsten hos flera stora telekom-operatörer.

Hög personalomsättning

Deras anställda är generellt unga och personalomsättningen relativt hög. Marie Johansson berättar att Transcom betalar enligt kollektivavtal och enbart kräver gymnasiekompetens från de anställda – ändå är intresset för jobben svagt.

– Vi behöver ny personal hela tiden. Många slutar för att börja studera, åka ut och resa eller flytta till Stockholm, men ansökningarna från nya är för få. Vi får inte in så många ansökningar som vi vill, säger Marie Johansson.

Problematiskt rykte

Hon tror att det till viss del beror på sektorns rykte.

– Många har förutfattade meningar om hela call center-branschen. Det blir så mycket prat och många lyssnar kanske bara på de som haft negativa erfarenheter av något företag inom branschen. Men vi är faktiskt flera olika företag, med olika inriktning förklarar hon.

Svårt hitta anställda

Telemarketingbolaget Vendator Marknadskommunikation i Örebro befinner sig i samma situation. Trots utställningar på mässor och kontakt med arbetsförmedlingen, har de svårt att hitta nya anställda.

Tipsa ossJobbar du på call center eller har du arbetat i branschen? Berätta för NA om dina erfarenheter!

019-15 51 63

[email protected]

Callcenter-branschen brottas med ett dåligt rykte.

Tipsa oss

Jobbar du på call center eller har du arbetat i branschen? Berätta för NA om dina erfarenheter!

019-15 51 63

[email protected]

Mer läsning

Annons