Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kalsonger, fikabröd, t-shirtar ...

Vissa säljer kalsonger som ska ge tur, andra kränger hemkört fikabröd och några saluför designade t-shirts. I dag visar 112 mycket unga företag upp sig på UF-mässan i Örebro.

Annons

Gymnasiestudenter från hela länet, som sedan i höstas arbetat med sina företag, visar nu upp resultatet på Conventum. I år har 112 företag egna montrar och spannet av ideér är imponerande. ”Kärleksvantar” och hemkörning av hembakat varvas med och försäljning av hästgodis och egentillverkade smycken.

– Det är också flera som säljer tillbehör till iphone och det är även populärt med tjänster. Vi har till exempel ett företag som ordnar barndiscon, andra som säljer vardagstjänster och några som gör hemsidor, berättar Frida Gustafsson, projektledare för Ung företagsamhet, UF, i länet.

Ung företagsamhet lär man sig i en kurs eller som projektarbete, oftast under det sista året på gymnasiet. Studenterna startar upp och utvecklar sitt företag under ett år och avvecklar sedan verksamheten när skolan slutar i sommar. Den som vill kan sedan starta upp igen, då som en mer vanlig företagare, som betalar skatt och sköter administration till exempel.

Frida Gustafsson tror att studenterna, genom att driva företag, får med sig mer än bara entreprenör-kunskaper.

– De lär sig till exempel att ta ansvar, att våga ta kontakt med människor och prata inför folk. De får bättre självförtroende och lär sig samarbeta, säger hon.

Mer läsning

Annons