Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kedjorna har stora lönsamhetsproblem

Konkurrensen inom hemelektronik är mördande på den svenska marknaden. Det har lett till Europas lägsta priser till glädje för konsumenterna. Men butikskedjorna lider och har lönsamhetsproblem.

Annons

Två huvudaktörer driver på priskriget, Media Markt och Elgiganten, två av Europas största kedjor på området.

Inte på någon annan marknad möts de lika brutalt som på den svenska. Det har talats om ett chicken race som båda försöker vinna. På Marieberg är ställningskriget särskilt tydligt. Här ligger jättarna som närmaste grannar.

Störst i EuropaElgiganten ägs av brittiska Dixon-gruppen, en mycket stark spelare på den europeiska marknaden och först i Sverige av de båda.

Media Markt har den tyska storkoncernen Metro Group i ryggen, nr 1 i Europa.

1,1 miljarder minus

För fem år sedan etablerade sig Media Markt på den svenska marknaden för att utmana sin svåraste konkurrent. Det har varit en kostsam historia. Hittills har förlusterna uppgått till 1,1 miljarder kronor.

– Att konkurrensen på den svenska marknaden var hård var ingen nyhet för oss, säger Media Markts marknadschef Johan Rosenblom. Vi har en jätteduktig konkurrent som vi känner stor respekt för.

– Men vi har på kort tid lyckats ta andra plats på den svenska marknaden. Det är starkt. Och trenden är positiv. Vi fortsätter att ta andelar och allt fler av våra varuhus visar lönsamhet.

– Det är full fart framåt. I år öppnar vi 3–4 nya varuhus och kommer då att ha 20 varuhus i Sverige.

”Aggressiv konkurrent”Till skillnad från Media Markt visar Elgiganten ett litet överskott. Butiksrörelsen går visserligen med förlust med grossiströrelsen balanserar den.

– Vi har upplevt en finanskris och att en aggressiv konkurrent köpt in sig på marknaden och har ändå kunnat växa, sa Elgigantens svenska vd Anders Nilsen till Dagens Industri för en tid sedan. Efter att ha klarat det här finns det ingenting som kan stoppa oss.

Sneglar på grannlandetJättarnas kamp pressar både stora och små konkurrenter. Dagens pressade prisnivå kommer att bestå under ”överskådlig tid”, tror Johan Rosenblom.

– Förhoppningsvis får vi så småningom en mer sund marknadssituation där aktörerna hittar sina nischer. Nu kör alla vidare efter sina gamla strategier med ett tufft priskrig som följd.

Media Markt har redan börjat snegla på nästa slagfält där Elgiganten ska utmanas, Norge. Där har Elgiganten ”en fascinerande stod andel”, som Johan Rosenblom uttrycker det.

Kedjornas omsättning

Elgiganten är störst inom hemelektronik på den svenska marknaden men Media Markt har på kort tid seglat upp till andra plats. Här är kedjornas omsättning i miljoner kronor:

1 Elgiganten 6 165 (+53) 2 Media Markt 4 778 (-187)

3 Dustin (näthandel) 4 066 (+69)4 Onoff 3 196 (-40)

5 Siba 3 092 (-44)6 Netonnet 2 220 (+21)

Uppgifterna avser senaste bokslut som oftast rör 2009-2010 och är hämtade ur en sammanställning branschtidningen Market nyligen gjorde.

7 Elektra (Audio Video) 1 136 (+23)

Mer läsning

Annons