Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mer marknadsinriktning på universitet önskas 

Forskarna behöver bli bättre på att skapa innovationer som näringslivet kan dra nytta av. Ökade bidrag till forskning som lyckas sälja sina upptäckter kan vara ett sätt att styra mot mer marknadsinriktning på universiteten. Det menar organisationen Svenskt Näringsliv.

Annons

Tobias Krantz från Svenskt Näringsliv är i Örebro för att prata samarbete mellan universitet och näringsliv. Den tidigare folkpartistiske högskole- och forskningsministern vet en hel del om båda sidorna. Forskarvärlden känner han till eftersom han själv doktorerat i statskunskap. Näringslivets små- och medelstora företag har han lärt känna under sina många studiebesök som riksdagsman. Dessutom är han uppvuxen i närheten av Gnosjö, Sveriges mest företagsamma kommun.

– Visst kan det finnas kulturskillnader, menar han.

Det är då Svenskt Näringsliv vill komma in som en brobyggare mellan näringsliv och universitet.

Mer läsning

Annons