Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Örebroföretag skapar"Facebook" för företag

Det lilla Örebroföretaget Onesys har tänkt till ett varv extra runt sociala medier.

Annons
”Facebook” på jobbet. Projektledaren Johan Nilsson och vd:n Daniel Hagenfeldt på det lilla IT-företaget Onesys i Örebro är övertygade om att sociala medier är här för att stanna. På Onesys vill man utveckla den interna kommunikationen på företag och organisationer med hjälp av en Facebook-liknande applikation, Mylive, som Onesys tagit fram. Trots att konkurrensen från stora amerikanska företag är stenhård har Onesys sålt en del system, och hoppas förstås att sälja ännu fler. Bild: Pavel Koubek.

De lanserar Mylive, ett slags Facebook, fast för företag.

– Utvecklingen av sociala medier har ju exploderat de senaste åren. Och det slog mig för några år sedan att den typen av applikationer också borde kunna fungera internt på företagens intranät, säger företagets vd, Daniel Hagenfeldt. Och nu har vi gjort våra första installationer.

Sätt att dela kunskap

För Onesys, med sex medarbetare, är tanken bakom programmet Mylive inte bara att sälja en produkt, utan också att utveckla hur företag kommunicerar internt med sina medarbetare.

– Vi är övertygade om att det här kan frigöra kunskap som finns inom företaget. När en person ser vad någon annan arbetar med eller undrar över något är det enkelt för alla på företaget att dela med sig av just sin kunskap, menar projektledaren Johan Nilsson på Onesys.

– De kunskaper och erfarenheter som också kommer fram kan sedan lagras och byggas ut i systemet, ungefär som Wikipedia på nätet, fast internt i företaget. Man kan ju också länka till information som finns utanför företagens intranät för att bygga upp en smart omvärldsbevakning.

– På många företag består ju kommunikationen bara av en intern hemsida som inte uppdateras så ofta och att man finns med på en e-post-lista där man får reda på vad som är på gång. Men det är sällan varken socialt eller någon levande kommunikation.

– Och precis som på Facebook och Twitter kan användaren lägga till arbetskamrater, uppdatera sin status med vad man håller på med och efterlysa tips och idéer bara för att ta några få exempel.

”Det går framåt”

En av företagets senaste kunder var Statens musikverk som alldeles nyligen sjösatt systemet. Men Onesys håller också på och förhandlar med flera kommuner och företag som visat intresse för Mylive.

– Ja, det är rätt många som är nyfikna på vad vi håller på med och det går framåt för oss, säger Daniel Hagenfeldt.

– Och till våren är målsättningen att öppna säljkontor både i Stockholm och Göteborg.

– Men det är också en tuff bransch att verka i. Vi är en litet företag som har stora amerikanska drakar som konkurrenter. Och det har kostat mycket pengar de senaste åren att utveckla produkten. Men vi tror stenhårt på vår idé och vi kommer fortsätta att utveckla produkten tillsammans med våra kunder.

”Kommit för att stanna”

– Sociala medier har kommit för att stanna även om de kommer att utvecklas på olika sätt. Vi tror att det sättet att kommunicera också kommer att ske på företagen internt i framtiden.

Mer läsning

Annons