Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Phone Family mest anmälda företaget 2013

Telekomsäljarna Phone Family i Krämaren är företaget flest kunder är missnöjda med – i alla fall om man ska tro antalet anmälningar.

Annons
NA berättade på måndagen om Nathalie Hellsing som känner sig lurad av företaget Phone Family.

NA berättade i går om 21-åriga Nathalie Helsing blev illa behandlad av Phone Family. 

Hon är inte ensam. Örebro kommuns konsumentbyrå har fått in 23 anmälningar mot Phone Family i år. Det gör företaget till det mest anmälda i kommunen.

– Det stora problemet är att säljarna säger en sak och sedan står det en annan sak i avtalet, säger Mikael Ekman, konsumentvägledare på konsumentbyrån.

Missnöjet gäller främst avtalet som visat sig bli betydligt dyrare än vad kunden trodde. Flera kunder har också vittnat om ett otrevligt tilltal. NA har i två publiceringar återgett två unga kvinnliga kunders synpunkter på Phone Family. De känner sig lurade, men berättar också om ett bemötande de upplevt som kränkande.

Efter gårdagens NA-artikel om kunden Nathalie Helsing har fler kunder hört av sig till NA. En av dem är 73-åriga Siv. Hon heter egentligen någonting annat, men vill inte uppge sitt riktiga namn eftersom hon klandrar sig själv för att ha varit lättlurad. Hon tycker att det hela är pinsamt.

– De smickrade mig först till en början, sa att jag hade snygg mössa. Ja, det var rent vidrigt egentligen att jag gick på det, säger Siv.

Hon övertalades att teckna ett abonnemang för 149 kronor i månaden. I abonnemanget ingick en vit, smart telefon, en Samsung mini.

– Jag tyckte det var roligt med telefonen och såg fram emot att börja använda den, berättar Siv.

Efter någon månad kom räkningen. Den var betydligt högre än 149 kronor.

– Jag betalade, men kände mig lurad, berättar Siv.

När hennes son fick reda på vad som hänt uppmanade han henne att gå tillbaka till Phone Family.

– Men när jag kom tillbaka var de inte alls lika vänliga. Jag fick höra att jag borde ha förstått att det inte kunde kosta 149 kronor i månaden, berättar Siv.

Trots att hon tyckte det var jobbigt och skämdes försökte Siv att få rättelse flera gånger, men förgäves. Nu har hon gett upp och beslutat sig för att avsluta abonnemanget. Hon tvingas betala nästan 3 000 kronor.

– Det är klart att det inte känns bra. Jag har inte så mycket pengar att röra mig med, så det är en stor summa för mig, säger hon.

NA har även fått mejl från andra kunder som framför klagomål på Phone Family.

På kommunens konsumentbyrå är konsumentvägledaren Mikael Ekman bekymrad:

– Det är inte så lätt för kunden att bevisa vad som sagts eftersom det ofta handlar om muntliga avtal.

Phone Familys vd Jon Hjertenstein har en helt annan uppfattning av läget.

”Vi har en nära relation med kommunens konsumentrådgivning och känner inte igen oss i att kunder upplever att det står andra saker på avtalet än vad som avtalats i butik eller vad som skrivits under på kontraktet. Vi strävar såklart efter att ha nöjda kunder och är det så att man är missnöjd så ska man ta kontakt med vår kundtjänst så ser vi till att ärendet blir löst.” skriver han i en kommentar till NA.

På måndagseftermiddagen tog Phone Family också kontakt med Konsumentbyrån. De båda parterna har beslutat att mötas för att försöka hitta en lösning.

Phone Familys vd Jon Hjertenstein:”Vi känner inte igen oss i att kunder upplever att det står andra saker på avtalet än vad som avtalats i butik eller vad som skrivits under på kontraktet.

Råd från kommunens konsumentbyrå

Innan du skriver under ett avtal: Se till att läsa igenom det ordentligt. Har du skrivit under innebär din signatur att du samtycker till allt som står i avtalet.

Be att få ta hem alla papper osignerade för att kunna få läsa igenom dem i lugn och ro. Nekar säljaren dig att ta hem avtalet – ställ in affären.

Tips innan du beslutar dig för ett köp:

Låt ingen stressa dig att fatta beslutet.

Fundera igenom om du verkligen behöver det du tänkt köpa.

Mer läsning

Annons