Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sopkonflikten har brutit ut

Sopkonflikten är ett faktum och de första effekterna väntas inom industrin. Fast även privatpersoner kan bli drabbade.

Annons

Konfliktens kärna rör ackordslönernas vara eller inte vara. Facket Transport vill att ackordslön ska vara huvudregel i avtalet. Arbetsgivarna i Transportgruppen tycker att ackordssystemet ger orättvisa löner, förslitningsskador och farlig trafikmiljö.

Facket svarade nej och arbetsgivarna ja till medlarnas slutbud på tisdagseftermiddagen. Därmed trädde fackets varsel inom miljöavtalsområdet i kraft vid midnatt. Konflikten berör runt 4 400 anställda landet runt.

Förhandlingschef Anders Norberg på Biltrafikens arbetsgivarförbund tror inte att konsekvenserna blir så omedelbara. Förmodligen märks konflikten först inom industrin, till exempel när stora företag som till exempel Ragn-Sells inte kommer att kunna utföra saneringsarbeten på jourtid.

Transports förbundsombudsman Mikael Johansson tycker inte att medlarna hade tillgodosett ett enda fackligt förslag, vare sig om lönenivå, ackordslön eller övriga villkor.

– Vi står ganska långt från varandra.

Mikael Johansson bedömer att den första effekten av konflikten kommer att märkas på sug-, slam- och spolbilar för jobb i industrin. Men det kan även drabba till exempel en sommarstugeägare som akut behöver få en tömning utförd.Annika Hedström på Svenska Transportarbetareförbundet avd 9 i Örebro, säger att konflikten kan bli långvarig, men att konsekvenserna kommer, sakta men säkert.

– Just nu är det övertidsblockad och har arbetsgivarna varit duktiga att lägga schema så gäller det. Men blir det luckor och övertid så kan ingen hoppa in eftersom det är vikariestopp. Men en blockad ökar pressen på alla inblandade. Blir det ytterligare varsel så blir det samhällsfarligt direkt.

– I  dag ska vi ha medlemsmöte och höra vad medlemmarna säger.

Mer läsning

Annons