Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Telefonen blir en klädbutik

Handla direkt från någon annans garderob. Genom en app i mobilen.Plick heter appen och bakom den står fyra örebroare.

Annons

I början av september lanserades appen Plick. En app där privatpersoner gör om sin egen garderob till en vintage- och second hand-butik.

– Det måste finnas massor av fina vintage- och second handkläder i folks garderober som inte längre används, men som ägarna inte kommer sig för att göra sig av med. Därför har vi skapat ett enkelt sätt att göra dessa kläder tillgängliga för allmänheten, berättar Medhane Asefaw, en av örebroarna bakom appen.

Medhane Asefaw och hans Örebro-vänner Anton Andersson, Sebastian Nylén och David Johansson samt Anna Dormer Volgsten från Uppsala har jobbat i mer än ett år med att hitta formen för appen. Den består av bilder på de kläder som är till salu.

Fler än 1 500 personer har anmält sig som användare och det handlar om både privatpersoner och vintagebutiker. Appens besökare kan gilla de olika plaggen och följa säljare.

– Hittills har vi sex olika butiker som lägger ut sina kläder, berättar Medhane Asefaw.

Den som vill sälja kläder tar bild på kläderna, beskriver plagget, taggar med så kallade hashtags för att göra det möjligt att hitta plagget och delar annonsen.

– Det är helt gratis att ladda ner appen och att lägga ut sina kläder, berättar Medhane Asefaw. Vi ser Plick som en digital vintagemarknad med tydlig nisch på kläder, skor och accessoarer. Här ska man kunna köpa, sälja och upptäcka vintage var man än befinner sig.

Upphovsmännen bakom appen menar att tjänsten är smidig och enkel att hantera för alla som är intresserade av vintage-kläder.

– Det är inte bara en app, utan också en community, menar Medhane Asefaw. Och vi hoppas att den framöver kommer att sprida sig utanför Sveriges gränser.

Han och de andra bakom appen vill nämligen också öka intresset för vintage och second hand som livsstil och uppmärksamma de fördelar de ser däri vad gäller miljöaspekter och privatekonomi. Gänget bakom Plick har själva ett stort intresse för ämnet, har vuxit upp tillsammans och med sociala mediers utveckling.

Vad tjänar ni på appen?

– I dagsläget ingenting, men vi arbetar på att implementera en egen betallösning längre fram, säger Medhane Asefaw. Det ska innebära att vi kan ta ut en transaktionsavgift.

– Men just nu handlar arbetet framför allt om att komma ut ordentligt och att få till en riktigt bra tjänst, säger Medhane Asefaw.

Mer läsning

Annons