Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Whisky  - drycken som skapar nya jobb i länet

Jodå, Örebro län växer till allt mer som ett riktigt ”single malt whisky-län”.

Annons

Och till sommaren kommer satsningarna också att generera en hel del jobb. Det framkom under den gångna helgens öl- och whiskymässa i Örebro.

– Ja, vi räknar med att behöva anställa mellan 20 och 25 personer när vi är i gång på riktigt i maj eller juni. Det säger Mats Lihnell, vd för Bergslagens destilleri i Nora.

– Alla kommer inte att bli heltidsanställda året runt, en del är säsongsanställningar. Men jobb kommer det att bli.

Bråda dagar

På Bergslagens destilleri är det bråda dagar, byggverksamheten pågår för fullt. I januari i år påbörjades bygget av whiskydestilleriet med både pub, restaurang, butik och konferenslokaler. Och i maj räknar bolaget med att produktionen av single malt whisky drar i gång.

– Vi kommer att börja med att producera 300 000 liter single malt per år. Men vi har kapacitet för 1,3 miljoner liter.

Att producera single malt är en tidskrävande procedur. Det tar minst tre år, oftast betydligt mer, innan den kan börja säljas och ge inkomster till företaget. Men för att få inkomster till destilleriet importerar företaget en skotsk whisky under eget namn, en whisky som säljs på Systembolaget.

– Sen kommer vi också att satsa på olika aktiviteter, som whiskeyprovningar, föreläsningar och annat.

Även på Grythyttans whisky vid Ekeberg utanför Örebro råder det full aktivitet.

– Ja, vi är inne i en spännande fas just nu. Vi är nu uppe i 1 000 aktieägare och styrelsen siktar på någon form av börsintroduktion lite längre fram, säger Benny Borgh, vd på Grythyttan whisky.

Men finns det verkligen plats för två whiskydestillerier i länet?

– Ja, det tror vi, säger Mats Lihnell. Tror till och med det finns plats för något till.

– Whiskyvanorna har förändrats oerhört mycket de senaste tio till femton året. Single malt är verkligen inne, säger Benny Borgh.

Att fråga om vilka utvecklingsplaner företagen har, eller om de har andra produkter på gång, typ en svensk Calvados eller någon ny snaps, är meningslöst. Då får man mest ett leende till svar.

– Det är klart att vi har planer. Men det återkommer vi med, säger de båda whiskydirektörerna var för sig.

Mer läsning

Annons