Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nonchalans över kostnaden för BRT som oroar

Svar

... till Sandberg med flera, NA 30 augusti.

Det är trevligt med positiva politiker. Ännu trevligare om politikerna läser på. Det är oroväckande att beslutande politiker försöker lägga ut dimridåer när det gäller kostnaderna för BRT-projektet. Genom att enbart diskutera kostnaderna för etapp 1 så verkar man tro att medborgarna ska invaggas i tron att man kan stanna vid 90-125 mkr. Men beslutsunderlagen visar tydligt att det är bortkastade pengar om man bara gör en etapp. Det vore på sin plats att beslutande politiker sätter sig in i ekonomin för hela projektet.

Samtidigt så vill politikerna driva BRT-projektet vidare utan att ens ha kontroll på kostnaderna.

Den totala kostnadsbilden för BRT i Örebro är ännu okänd. För det räcker ju inte med att bygga om gatorna för att BRT ska få chans till önskad effekt. Beslutsunderlagen visar tydligt att det krävs mycket mer. Det kan vara klokt att se till att det finns tillförlitliga kalkyler innan man startar projekt som betalas av skattebetalarna. Skola, vård och omsorg tvingas till besparingar. Samtidigt så vill politikerna driva BRT-projektet vidare utan att ens ha kontroll på kostnaderna.

I flera städer i Sverige finns BRT-liknande system. I Barkabystaden startar det som ska vara den första riktiga BRT-linjen i Sverige. Det föreslagna BRT-systemet som ska byggas i Örebro ligger på den högsta nivån. I världen i övrigt finns det i olika former av BRT i ett antal större städer, företrädesvis miljonstäder.

Motståndet mot att göra det enklare för bilisterna att ta bussen in till stan har varit förvånansvärt starkt under många år

När man bygger BRT-filer på några av stadens mest trafikerade gator så minskar utrymmet för bilarna. Utredningarna visar att köbildningen ökar när filer tas bort. Självklart är det viktigt att arbeta för minskat bilåkande i stan, men Örebros politik verkar mer vara att stänga ute än att erbjuda bra alternativ för bilisterna.

Motståndet mot att göra det enklare för bilisterna att ta bussen in till stan har varit förvånansvärt starkt under många år. Förslag om infartsparkeringar etcetera har avfärdats. I stället vill man höja p-avgifter, försämra framkomlighet för bilarna och skapa ännu mer bilköer. Det är inte hållbart! Tänk till och gör rätt!

Hannah Ljung

Trafikupproret i Örebro

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel