Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Röd grön bil i fokus för C

Artikel 151 av 300
Val 2014
Visa alla artiklar

Sofie Semstrands röda elbil drog ögonen till sig och miljöbilar är C-enangelägen het, men inte den enda. – Min viktigaste fråga är näringslivets förutsättningar i Nora, säger Marita Simpsson, förstanamn på listan till fullmäktige.

Annons
C-upptakt. Nilsolof Johansson, Helena Vilhelmsson, Marita Simpson, Sofie Semstrand, Susanne Forsberg och Kenneth Eriksson presenterade Nora-centerns valprogram i onsdags eftermiddag på Nora torg. Foto: Michael Landberg

– Näringslivet och småföretagandet är förutsättningen för att vi ska växa och att det finns butiker, en tjänstesektor och service. Det är basen som ger intäkter till kommunen, säger Maritha Simpsson.

Susanne Forsberg, tvåa på listan har sitt huvudfokus på kommunens yngre.

Centern förespråkar att de mindre förskolorna ska renoveras liksom Karlsängskolan samt bibehållande av barnomsorg, skolor och service på landsbygden.

I ett miljöpaket ingår en biogasmack och två snabbladdstolpar på torget eller vid någon av mackarna.

En tillfällig stolpe stod på torget i onsdags. Den var kopplad till Sofie Semstrands familjebil.

– Jag fick den levererad i mars. Det är min bruksbil . Jag kör cirka 4 000 mil om året. Den funkar även i vinterklimat och jag är jättenöjd, säger hon.

Den billigaste Tesla S.en kostar halvmiljonen kronor och har kapacitet att köras 40 mil.

Helena Vilhelmsson, riksdagskandidat, håller med om att långsiktigheten i fordonspolitiken brustit hittills i Sverige.

Det har varit fossil gas på 80-talet, nyligen etanol, nu biogas och el.

– Det är först nu som tekniksteget kommit med brukbara elbilar, men än så länge är de för dyra för de flesta av oss, säger hon.

Folkvagnar för el är nästa steg.

Nyligen varslades om att miljöbilspremiepengarna i statskassan dessutom var slut.

Men där ska det fyllas på pengar redan i år, säger Helena Vilhelmsson.

Centern vill gynna ägandet av miljöbilar.

- Vi tycker det är vettigare att reglera det med fordonsskatten och inköpspremier och gynna ägandet av miljöbilar. Inte på driftsidan eftersom vi är beroende av bilar på landsbygden, säger Helena Vilhelmsson.

Alla artiklar i
Val 2014