Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nu räknas det i stugorna

Mattekunskaperna i grundskolan har försämrats de senaste åren. Räknestugor är ett alternativ för den som vill ha mer hjälp och assistans med matten än vad som erbjuds under skoltid.

Annons

Höstterminen innebär inte bara skolstart utan också start för terminens räknestugor. Mattecentrum grundade verksamheten 2008 och når i dag cirka 5 000 personer i månaden på 30 orter över hela landet. De senaste åren har antalet elever som klarar godkänd nivå i matte i grundskolan minskat men relativt få vänder sig till räknestugorna.

– Jag ska försöka gå hit så ofta jag kan och orkar, jag vet att jag behöver det, säger Mikaela Thungren som läser första året på Karro.

Läs också: Allt fler nior klarar inte att få godkänt

I Örebro finns räknestugor tre dagar i veckan, på Karolinska skolan, Rudbecksskolan och Tullängsgymnasiet. Till den andra träffen för terminen på Karro kommer omkring 15 personer som volontärerna ska hjälpa.

Räknestugorna är helt öppna och till för vem som helst som behöver hjälp med matte. Hur många som kommer kan variera mycket från gång till gång men i snitt brukar omkring 20 personer dyka upp.

– En gång var vi sju volontärer och en som räknade, en annan gång var jag själv med 50 personer. Man vet aldrig riktigt hur många det blir, säger Kjell Andersson, som har varit volontär i räknestugorna sedan starten.

Verksamheten bygger på volontärernas engagemang. Räknestugorna i Örebro har som det ser ut nu möjlighet att ge fler hjälp, men skulle samtidigt gärna utöka sin verksamhet med fler frivilligarbetare. Problemet i nuläget är att det är svårt att hitta volontärer som vill ställa upp. I Örebro är det ungefär tio personer som turas om att vara till hands på räknestugorna.

Arbetet tar en del tid men är väldigt givande enligt Petter Billinger som är en av volontärerna men också projektledare för räknestugorna i Örebro. Belöningen är enligt honom framstegen deltagarna gör när de klarar prov och kurser.

– Många har kommit tillbaka och tackat för hjälpen, det är kul. Det är ofta dem man har suttit länge med, vissa har man fått gå igenom hela kurser med när de har kommit efter.

Joel Hessel läser andra året på Karro och är en av de som utnyttjar mattehjälpen efter skoltid.

– För mig är det väldigt givande att ha en avsatt tid med en lärare som hjälper. Det blir effektivare här i skolmiljö där det inte är något som distraherar.

Anledningen till att fler inte tar hjälpen som erbjuds tror Petter Billinger dels beror på dåligt självförtroende när det kommer till matte.

– Allmänt tycker nog folk att matte är svårt och inser inte att man måste öva för att bli bättre. Man tänker: är man inte bra har man det inte. Många ger nog upp.

En annan orsak tror Petter har att göra med att träffarna inte är obligatoriska.

– Jag själv var väldigt lat när det gällde skolarbete och jag kan tänka mig att en del av dagens skolungdomar är likadana. Jag tror en stor del är att få ungdomarna att inse att matte behöver man öva för att bli bra på. Där finns vi med på ett hörn men även föräldrarna måste vara med och självklart lärarna också.