Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nu startar snart miljardbyggnationer i Örebro

 
Superbussarna i Örebro
Visa alla artiklar

I maj börjar byggnationerna för BRT (snabbussar) på Rudbecksgatan från Österplan vid Behrn Arena till Tybble. Ombyggnaden innebär att av gatans fyra filer så byggs två bussfiler med hållplatser i mitten och bilarna får en fil i vardera riktning. Bilarna får inte köra i bussfälten och andra bussar än BRT:s superbussar kommer troligen inte heller få gå i BRT-filerna.

Nästa steg i BRT-projektet blir sedan från Behrn arena till centrum där gatorna byggs om med samma utformning. Sedan Fabriksgatan, Vasabron och ut på Östra Bangatan, alla med bussfiler. Vidare på Östra och Västra Nobelgatan två bussfiler och två bilfiler till Tegnerlunden. Därefter är den första etappen färdig.

För övriga kommer restiderna öka när framkomligheten minskar och köerna blir längre vilket knappast kan ses som mer miljövänligt.

Under tiden för ombyggnationerna kommer det självklart bli avsevärd köbildning för trafiken, speciellt under rusningstider. Men köerna kommer kvarstå även efter att man byggt klart gatorna, något som klart framkommer i utredningarna av BRT-projektets konsekvenser för trafiken i Örebro stad.

Enligt kommunens beslutsunderlag kan man se att man förväntar sig många positiva konsekvenser av BRT-projektet. Bland annat ska BRT minska klimatpåverkan, öka trafiksäkerhet, minska trängsel och öka folkhälsan. Invånarna ska bli friskare och staden mer attraktiv för boende och besökare. Barn ska bli mindre beroende av att skjutsas av vuxna i bil. Och dessutom så är en ökning av andelen hållbara resor samhällsekonomiskt lönsam och innebär långsiktiga ekonomiska fördelar för kommunen och medborgarna.

De positiva konsekvenserna kanske stämmer för de som bor efter BRT-sträckorna. För övriga kommer restiderna öka när framkomligheten minskar och köerna blir längre vilket knappast kan ses som mer miljövänligt.

Med tanke på att BRT ska gå mellan Vivalla/Mellringe-centrum-Universitetet, Brickebacken och att regionen drar ned på busstrafik både på landsbygden och i stan så är det inte lätt att hålla med om den positiva beskrivningen. När politiken använder argument att man måste satsa på de linjer där flest åker, så är det svårt att se hur det ska bli lättare att åka buss. Dessutom läggs Flextrafiken ner så många äldre får svårare att åka buss och det blir färre hållplatser på många linjer på landet och i stan.

Genom regionens och kommunens beslut att satsa på BRT på bekostnad av övrig kollektivtrafik så måste allt fler välja bilen när de inte längre kan ta bussen.

Så trots att protesterna mot BRT varit starka både i media och direkt till politiken, trots förslag om hur man kan optimera nuvarande kollektivtrafik och trots att man tydligt ser hur försämringarna i kollektivtrafik en på landsbygden innebär stora problem för många medborgare så väljer kommunen att fortsätta med detta projekt i miljardklassen.

Anders Carlsson

Hannah Ljung

Trafikupproret Örebro

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel