Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya busskurerna: "Avtalet är ogiltigt"

Kommunen gick på onsdagen ut med nyheten att 25 nya busskurer ska ställas ut i Örebro. Det finns dock ett stort problem. – Avtalet är ogiltigt. Vi har ensamrätt. Det råder inga tvivel om det, säger Johan Elmberg, projektledare på Clearchannel.

Annons
Kur för väntan. Busskuren är av samma modell som kurer i Paris och är designad av Norman Foster, en brittisk arkitekt.

I ett pressmeddelande gick Björn Sundin (S), ordförande i programnämnd samhällsbyggnad, ut och sade att en ny busskur, väderskydd med reklamplats, skulle invigas i dag på Adolfsbergsvägen/Mosåsvägen.

Det är den första av totalt 25 kurer, som är tänkta att ställas ut under vintern och våren. Det är företaget JCDecaux som har fått uppdraget. Designen står den brittiske arkitekten Norman Foster för. Han har bland annat designat 2000 busskurer i Paris.

– Fördelen är att vi inte betalar, utan vi upplåter bara platser. Vi är glada för att det är något som sticker ut och inte ser billigt ut. Det är på nya ställen, och det ersätter inte gamla, säger Björn Sundin.

Omedelbart när Johan Elmgren läste om de nya busskurerna blev han upprörd. Clearchannel har ensamrätt på att sätta upp den här typen av väderskydd med reklam, hävdar han och hänvisar till ett avtal som gäller fram till den sista december 2018.

Företaget har i dag 116 väderskydd i Örebro.

– I första hand vill vi ha det här avtalet ogiltigförklarat eftersom det står i strid med andra avtal. Vi har ensamrätt. Det råder inga tvivel om det, säger Johan Elmberg och fortsätter:

– Det är helt oacceptabelt att kommunen inte följer gällande avtal. Vad skickar det för signaler till andra som har avtal med kommunen? Kan man inte lita på kommunen som avtalspart? Det här är allvarligt.

Björn Sundin har en annan bild av läget.

– Det är ju intressant. Vi har lite olika tolkningar på det. En del vill ha monopol på marknaden. Jag är lite förvånad att de väljer den där metoden. De fick förlängt avtal 2008 utan att någon annan var inblandad alls. Avtalet bara förlängdes, säger han.

I avtalet står det att Clearchannel har ensamrätt på väderskydd med reklam i Örebro.

– Det skulle i så fall innebära att vi inte kan sätta upp fler väderskydd i Örebro, eftersom vi inte haft diskussion med dem. Det är ju helt orimligt. Vi måste de tänka på dem som ska åka buss att de får det bekvämt att vänta på bussen, säger Björn Sundin.

Han menar att det går att tolka avtalet olika.

– Vi har väldigt olika tolkning av det där avtalet. Vill de lägga in juridik i det där så får väl juristerna handlägga det. Jag tänker inte ge mig in i några avtalstolkningar. Jag kan bara konstatera att vi har olika syn, säger Björn Sundin.

Du är inte orolig att det här slår tillbaka på kommunen?

– Jag inbillar mig att det slår tillbaka mer mot Clearchannel. Om de är rädda för konkurrens antar jag att andra kommuner runt om i landet drar öronen åt sig, säger Björn Sundin.

Blir det en invigning av busskuren på torsdagen?

– Jag förutsätter det. Juristerna får väl ge oss ett råd hur vi ska göra. Det vore tråkigt om örebroarna inte fick busskurer för att det finns ett bolag som är rädd för konkurrens, säger Björn Sundin.

Annons