Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nytt viktbråk i F1: "Varken äter ­eller dricker"

Dags för säsongens tredje deltävling. Då skakar ett nytt viktbråk formel 1-cirkusen – där Marcus Ericsson tillhör de tyngsta förarna.

Annons

Det pratades mycket inför årets säsong, med formel 1-cirkusens nya reglemente, om förarnas vikts stora inverkan på bilarnas prestanda. Ju lättare förare – desto snabbare varvtider, helt enkelt. Allt eftersom den tillåtna minimivikten är så lågt satt att förare som väger mer än omkring 60 kilo får ett tydligt underläge.

Inför säsongens tredje VM-deltävling har debatten blossat upp igen. Sauberföraren Adrian Sutil går så långt att han menar att reglementet är direkt orättvist – och att han inte skulle vilja vinna på att väga mindre än andra förare.

– Jag tycker att det är orättvist. Jag skulle inte vilja vinna ett kval med en tiondel mot en förare som är 20 kilo tyngre än jag är, för det skulle inte återspegla sanningen. Han var bättre, men jag skulle få starta framför honom. Så ser sanningen ut, säger Sutil till motorsportmagasinet Autosport.

Till saken hör att Sutil är den tyngste av de 22 F1-förarna med sina 75 kilo, och hans uttalande kritiseras av den lättaste – Williams Felipe Massa, 58 kilo. Hävdade att problemet inte är Sutils vikt – utan hans bil.

– Jag tror att problemet ligger hos hans stall. Om ett stall har en tyngre motor eller en tyngre bil , så är det upp till dem att göra ett bättre jobb. Jag är lätt och jag är glad över att vara lätt, men om jag var tio kilo tyngre skulle jag inte ha några problem med det, säger Massa till Autosport.

Sutil och flera av de tyngre förarna i F1-startfältet har lobbat för höjda minimivikter på bilarna, men Sutil hävdar att den förändringen blockeras av de lättare förarna.

– Mitt stall gör ett bättre jobb (än Sutils) och jag tycker inte att det är rättvist att ett stall som gör ett bättre jobb enligt regelboken ska straffas för det, säger Massa.

Flera av de tyngre förarna i startfältet har också i dagarna gått ut och berättat om hetsen för att gå ned i vikt.

Mercedesföraren Nico Rosberg, 64 kilo, säger enligt Aftonbladet, som citerar tyska Bild, att han slutat äta socker och att det enda han tuggar i sig i depån under racehelgerna är kalla potatisar.

– Potatisen ger mig lite snabb energi. Det är lätt att förbränna och man blir inte tung i magen. Jag lever som en munk för att nå min dröm, säger Rosberg till Bild.

Marcus Ericsson, 68 kilo, har tidigare berättat i NA om sin hårdbantning, och den fortgår.

Dessutom har många av förarna slutat att dricka inför kval och under race för att inte få med onödiga hekton i bilen.

– Man bastar och varken äter eller dricker. Det är synd att det ska behövas, säger McLarens Jenson Button, 70 kilo, till Bild.

– I Malaysia dricker man normalt en eller en och en halv liter under ett race, men i min situation fick det räcka med tre-fyra decilieter. Och redan det är mycket, för man måste också räkna in att den tomma flaskan väger ett halvt kilo. I Bahrain kommer jag inte att ha med någon dricka i bilen, säger Sutil till Autosport.

Nu tror han att de extrema åtgärderna kan påverka förarnas säkerhet.

– Man kan inte garantera att alla förarna är på 100 procent för tillfället, ur ett fysiskt perspektiv, säger Sutil.

Helgens F1-deltävlingar i Bahrain inleds med två 90-minuterstester i dag, fredag. Den första 13.00 och den andra 17.00, svensk tid.