Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Oacceptabelt att skjuta på stora väg- och järnvägsprojekt

Trafikverket skyller på att kostnaden för nybyggen har skenat de senaste 10 åren. Då kanske man borde granska hur vi hamnade där. Man kan säkert också få fram mera pengar genom att sänka nån ministers eller generaldirektörs lön och se till att skattepengar från bensin och tågbiljett verkligen öronmärks till att förbättra vägar och järnvägar istället för att gå direkt till statskassan.

Projekt som är mycket viktiga att genomföra i när framtid: Norrbotniabanan, uträta de långsammaste delarna av Ådalsbanan, uträtat dubbelspår på Ostkustbanan, åtgärda de långsammaste delarna av väg 55, motorväg E18 Västerås-Köping, väg 50 Brattebo backe-Nykyrka, ny väg 40 Ulricehamn-Borås. Överhuvudtaget se till att Sverige har ett välutbyggt nät av järnvägar som klarar 250 km/h, hela vägen från Norrbotten till Skåne.

Sverige slutar inte i Uppsala. Det vore mycket olyckligt om politikerna följde trafikverkets linje om inga nya infrastrukturprojekt. Det är helt enkelt oacceptabelt. Att satsa på infrastrukturen skulle kunna hjälpa Sverige ur den lågkonjunktur corona orsakat.

”Snabba på hela landet”

Enköping

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel