Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Öbo om renoveringen i Västhaga: "De allra flesta nöjda efter en ombyggnadsprocess"

Annons

Svar

Öbo:s ordförande Camilla Andersson och vd Ulf Rohlén svarar insändaren om renoveringen i Västhaga i NA den 30 oktober.

Öbo har ett stort bestånd av bostäder och många av dem är också i behov av genomgripande renoveringar. De är helt enkelt slut i de olika systemen, drar mycket energi och har omodern standard.

Renoveringar innebär stora kostnader och enligt bruksvärdessystemet får ett nyrenoverat bestånd i slutänden en högre hyra. Vi har full förståelse för att det är en stor förändring som på många sätt påverkar den boende. Öbo:s bestånd består dock av väldigt många olika typer av bostäder byggda från tidigt 50-tal fram till hus byggda i dag och den största delen av dem har en relativt låg hyra. Det är cirka 10 procent av beståndet som har nyproduktions- eller nyrenoveringshyror.

Vi inser till fullo att vårt behov av att renovera våra fastigheter innebär en stor omställning för enskild hyresgäst.

I alla våra stora renoveringsprojekt har vi en process för boinflytande som vi arbetat fram tillsammans med Hyresgästförening och som vi är angelägna om att följa. Vi har därför systematiskt återkommande träffar med berörda hyresgäster både i grupp och enskilt under hela ombyggnationstiden.

Vi inser till fullo att vårt behov av att renovera våra fastigheter innebär en stor omställning för enskild hyresgäst. Och vi är också medvetna om att vi i hela vårt bestånd har vi hyresgäster med väldigt olika förutsättningar. Därför har vi ombyggnadssamordnare som i varje projekt har en dialog med var och en av våra hyresgäster för att hitta den bästa lösningen för den enskilde utifrån dennes behov och önskemål.

... vi nu är mitt uppe i en förhandling gällande hyressättning och rabattstegar med Hyresgästföreningen ...

Som hyresgäst finns chansen att efter att huset renoverats flytta tillbaka till en bostad med modern och funktionell standard till en förändrad hyra, men möjligheten finns också att kunna välja ett annat boende som passar ens situation; kanske vill man ha en mindre bostad eller flytta till ett hus med hiss och/eller närhet till service. Då hjälper vi på olika sätt till att för att kunna förverkliga detta, bland annat, ger vi 4000 köpoäng (motsvarar 11 års kötid) till den som själv hittar ett nytt boende.

Insändarskribenten skriver att vi inte ger klara besked till de boende i Västhaga. Detta beror på att vi nu är mitt uppe i en förhandling gällande hyressättning och rabattstegar med Hyresgästföreningen och vi har i dagsläget inga klara besked att ge. Det vi kan säga är att vi har tagit ett omtag och vrider och vänder på alla stenar för att hitta en bra överenskommelse.

Det är inte bostadshyresgästernas pengar som finansierar utdelningen.

När det gäller avkastningskravet från Örebro kommun, våra ägare, har vi tillsammans kommit överens om att sänka avkastningskravet just på grund av att vi har ett sådant stort renoveringsbehov. Och den utdelning som Öbo varje år har till Örebro kommun tas till största del från vårt dotterbolag Omsorgsfastigheter. Det är inte bostadshyresgästernas pengar som finansierar utdelningen.

Vi kan även konstatera att vi inte har tomma lägenheter i vår nyproduktion. Allt är uthyrt. Dock är omflyttningen något större än i det befintliga beståndet.

Vår erfarenhet visar att de allra flesta efter en ombyggnadsprocess är nöjda med sitt nya boende, oavsett om man flyttat tillbaka eller fått ett nytt boende. Men, vi inser också att förändringar aldrig är enkla.

Camilla Andersson

ordförande i Örebrobostäders styrelse

Ulf Rohlén

vd Örebrobostäder

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel