Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Därför ska bussen gå kl 02.20

Annons

Efter de senaste dagarnas artiklar i NA kan man fråga sig varför kommunen över huvudtaget engagerar sig i stadsbussarna. Är det politikens inställning att örebroarna ska anpassa sina liv till när bussarna går? Svaret är nej. Bussarna är en service för att invånarna – unga som gamla – ska kunna ta sig från ett ställe till ett annat.

Visst finns alternativ när bussen inte går eller då det inte är lämpligt att ta bussen. Men kollektivtrafiken ska vara ett attraktivt färdmedel. Det finns många anledningar till varför kollektivtrafiken behöver vara ett attraktivt alternativ. De senaste dagarnas debatt handlar om natt- och samtrafiken. Det finns flera argument till varför natt- och samtrafiken bör vara kvar.

Det omedelbara argumentet är säkerhetsfrågan – det leder till bättre säkerhet om nattbussarna utgår från samma ställe. Kompisgänget kan gå tillsammans till bussen på vägen hem från krogen för att försäkra sig om att ingen behöver gå ensam eller sitta själv och vänta på bussen. Man behöver då inte heller oroa sig för vad som skulle kunna hända när man själv eller kompisen sitter ensam och väntar på sin buss. Polis och nattvandrare kan koncentrera sin närvaro på ett område där det är människor i rörelse – i stället för att behöva sprida ut sig. Det är sakargument för varför natt- och samtrafiken bör vara kvar.

Men man behöver också ta sig en funderare över vem kollektivtrafiken är till för egentligen? Vilken inställning har vi när vi planerar trafiken? Är kollektivtrafiken ett självändamål eller är den faktiskt till för resenärerna? I vår värld är kollektivtrafiken en service som är till för resenärerna – och bör därför anpassas till när folk vill åka kollektivt.

Visst, i det lilla är det i viss mån så att resenären behöver anpassa sig till när bussarna går. Ska jag ta bussen som går 07.23 eller 07.43 om jag ska hinna till jobbet klockan åtta? Men när det gäller trafikplaneringen måste resenärerna sättas först. Är det så att folk vill åka klockan 02.20 ska bussen gå klockan 02.20 inte klockan 01.11.

När det gäller det nya busslinjenätet är tanken god. Stamlinjerna leder till att det ska gå snabbare att ta sig till och från centrum. Sedan kommer de kringliggande linjerna göra att fler kommer närmare en busshållplats. För vissa betyder det ett extra byte eller att man får gå lite längre till busshållsplatsen, men för de flesta betyder det en bättre tillgänglighet till bussen. Något som vi tror ökar kollektivtrafikens attraktivitet. Här skulle vi också vilja se en bättre kollektivtrafik mellan city och ytterområdena liksom mellan Örebro och våra grannkommuner.

För att vi lokalt ska klara av att hantera klimatutmaningen behöver vi både öka kollektivtrafikens attraktivitet och uppmuntra en omställning av fordonsparken. Här behövs nytänk, då duger det inte när vi till och med missar de brottsförebyggande aspekterna i kollektivtrafiken.

Detta leder oss tillbaka till natt- och samtrafiken. Vi är övertygade om att vi inte kommer kunna styra när folk vill gå hem från krogen genom att ändra busstiderna. Vi vill inte ens försöka göra det.

Vi är nämligen rädda för att det kommer att få otrevliga konsekvenser av att ta bort nattbussar och samtrafik. Risken för våld av olika slag ökar men också rattfylleri och svarttaxiverksamhet. Detta borde vara viktiga skäl för att snabbt göra omtag i frågan.

Har du något att säga?

Skriv en insändare eller debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare eller debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons