Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Abramowicz: "Kritiken saknar proportioner"

Ännu har vi inte alla fakta om vad som hände på det turkiska skeppet Marmara, som var del av Freedom Flotilla (där svenska Ship to Gaza ingick). Det som skulle ha blivit en fredlig manifestation för Gaza-borna, misslyckades totalt.
Vems fel är det?

Annons

Representanter för svenskarna på Ship to Gaza uttalade sig kategoriskt att aktionen var helt fredlig och att man inte skulle bjuda annat än icke-våld mot Israel. Bland andra Henning Mankell och Dror Feiler sade att skeppen inte hade ”så mycket som en nagelfil” i lasten. För Mankells syn på Israel se: http://www.shiptogaza.se/sv/henning-mankell-om-gaza

Ändå präglades Freedom Flotilla av våld redan från starten i Istanbul, vilket kunde ses på Al-Jazeera den 30 maj. Det sjöngs antisemitiska stridssånger om tidigare slag mot judarna under islams första tid.

Israel erbjöd Flotillan flera gånger att lasten kunde bogseras in till hamn i Israel för att varorna den vägen skulle komma Gaza-borna till godo. Man utfärdade varningar om att fortsätta in på vad man ser som israeliskt kontrollområde enligt Oslo-avtalet.

De mindre fem båtarna i Freedom Flotilla bordades utan våld. De israeliska soldaterna verkar ha varit totalt oförberedda på det våld som aktivisterna på Marmara satte i gång med så fort den första israelen hissades ner från sin helikopter. Det syns klart och tydligt att de få soldaterna pucklades på rejält av en massa aktivister och att en av dem slängdes från övre däck till ett undre, en resa på sex meter som hade kunnat sluta i havet. Han fick svåra skallskador Det är lätt att förstå den panik som israelerna drabbades av och fick klartecken av sina befäl att använda sina handeldvapen, något som bara är tillåtet vid livsfara.

Det som därefter hände är en tragedi för alla parter och jag beklagar djupt förlusten av människoliv.

Freedom Flotilla handlar inte om att förse Gaza-bor med förnödenheter utan att bryta Israels partiella blockad mot Gaza.

FN-talesmannen Farhan Haq sade till AFP den 4 maj – apropå att ta in varor sjövägen – att de kommer att använda alla lagliga möjligheter för införsel av förnödenheter och använder därför gränsöver-gångarna på land. Även Röda korset och andra hjälporganisationer för in sina varor den vägen. Se: http://www.france24.com/en/20100504-un-has-no-plan-bring-aid-gaza-sea-spokesman

Enligt uppgifter bestod lasten av 10 000 ton utrustning för vattenrening, medicinsk utrustning med mera. Det är betydligt mindre än vad Israel för in under en vecka. Cirka 15 000 ton last brukar föras in.

Varför hävdar då Israel sin blockad av Gaza? Israel och Gaza befinner sig i en konflikt med varandra. För ett drygt år sedan utkämpades ett krig mellan parterna. Hamas erkänner inte Israel, raketattacker fortsätter, om än i minskad skala, och Hamas erkänner inte tidigare ingångna avtal. Dessa är krav som världssamfundet ställer på Hamas, inte bara Israel.

Hamas har, genom sin blodiga statskupp 2007, orsakat blockaden och kan när som helt upplösa den om regimen går med på dessa krav. Israel befarar – inte utan fog – att fritt tillträde till Gazas hamn skulle innebära att Hamas skulle kunna beväpna sig igen i stor skala med risk för nya krig.

Den intensitet i den kritik som följt på bordningen av Flotillan saknar alla proportioner. Turkiet som stödjer Freedom Flotilla och uttalat sig skarpast mot Israel, blockerar själv all cypriotisk sjöfart till turkiska hamnar, trots att Cypern inte skjuter raketer mot Turkiet eller anser att Turkiet ska upphöra att existera.

Allt som kan göras för att underlätta Gaza-bornas tillvaro bör göras. Allt som inte kan användas som vapen eller avskjutningsramper bör kunna föras in.

Det är rimliga krav man kan ställa på Israel.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons