Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Återerövra journalistiken

Annons
Betonar kvalitet. Oavsett om det redaktionella budskapet presenteras på datorskärmar, läsplattor, tv-apparater eller i högtalare, hörlurar eller i papperstidningar, så behövs ett innehåll, skriver Lars Westberg. Bild: Katarina Hanslep

– Generellt tror jag att vi får se riktig lokal journalistik i allt fler tidningar. Det kan bli papperstidningens framgångsfaktor.

Så uttalade sig NA:s redaktionschef Helena Sträng sedan det blivit känt att det tidningskonglomerat som Nerikes Allehanda numera ingår i ska kapa 100 tjänster. Det kanske kan vara en utgångspunkt för en debatt om den lokala journalistiken.

Hur den kan bli bättre med färre journalister återstår att förklara. Som vanligt när det ska stramas åt talas det om besparingar. När man sparar sätter man in pengar på banken eller stoppar dem i spargrisen. Det här är nedskärningar. Vi har sett utvecklingen tidigare. Tycker NA:s prenumeranter i Karlskoga, Bergslagen och Arboga att indragna journalisttjänster leder till bättre journalistik? Har bevakningen av landstinget, universitetet eller Örebro kommun blivit intensivare genom tidigare neddragningar? Häromdagen var det en kompis i Hallsberg, som stärkte sig med ett bastubad och sedan gick hem och avbokade prenumerationen i saknad av en rejäl Hallsbergssida.

Även om utvecklingen på mediemarknaden har gått rasande snabbt på senare år är det obegripligt att vinstmaskinen Nerikes Allehanda skulle ha dålig ekonomi. Det skulle vara mycket intressant att se en vetenskaplig studie av det. Hallå Universitetet!

För inte allt för länge sedan var NA ett synnerligen välmående företag. I mitten på 70-talet såldes NA till en stiftelse, som bildats av sex andra liberala tidningar. Deras insats var blygsam, liksom deras avkastningskrav.

Nerikes Allehanda utvecklades under skicklig ledning. Pengarna flöt in. De räckte till ny press med egna pengar och andra investeringar. Prenumeranter och annonsörer betalade.

På något obegripligt sätt har sedan ägandet förflyttats till Göteborg och Stampenkoncernen. Avkastningskravet skrivs med tvåsiffriga procentbelopp, vinstpengarna går i raka rör ut från staden och länet i stället för att konsolidera företaget.

Tryckeriet är sålt, tryckerifastigheten är såld, Allehandaborgen är såld. Nu måste NA köpa tryckeritjänster och hyra lokalerna. Var det för att finansiera det dyra köpet till koncernen av Centerns tidningar som det behövdes friska pengar?

Eftersom det tidigare inte fanns några tydliga ägare till tidningen låg makten i hög grad hos de olika tidningsföretagens direktörer. Blev det mer lockande att få sitta i styrelsen för större bolag som naturligtvis också betalade högre arvoden?

Var den här utvecklingen oundviklig i det förändrade medielandskapet? Andra lokalt verkade medieföretag har också hamnat i centraliseringsskruven.

När det gäller tidningar, tycker många att det är dyrt att betala för papperstidningen samtidigt som nyheterna finns gratis i olika digitala medier.

Men även det som publiceras på nätet är beroende av att det finns journalister som rör sig ute bland människor. På datorspråk kallas det för upplevelser IRL, vilket står för In Real Life, verkligheten. (Det har börjat ersättas av AFK, vilket uttyds Away From Keyboard, det vill säga borta från tangentbordet!)

Oavsett om det redaktionella budskapet presenteras på datorskärmar, läsplattor, tv-apparater eller i högtalare, hörlurar eller papperstidningar så behövs det ett innehåll.

Om nu NA tvingas kapa bort ytterligare redaktionella tjänster blir det ännu färre journalister som på olika sätt kan skildra vad som händer och bevaka samhället på olika sätt. Detta har betydelse även för andra medier, eftersom NA med sin – än så länge – någorlunda vidsträckta organisation ofta är den redaktion, som suger in nyheter som SR Örebro och SVT Tvärsnytt kan utveckla.

Resultatet blir sannolikt ett ännu mer centraliserat nyhetsutbud. Det kanske är dags för både annonsörer och läsare att försöka återerövra NA till länet? I vilken form i så fall? Kanske Örebroar´n- konceptet är lösningen där läsandet liksom på nätet blir gratis?

För det är nog så att god lokal journalistik är en framgångsfaktor, som kan locka både läsare och annonsörer. Men varför ska vinsten gå till Göteborg?

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons