Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bedrövligt politiskt skådespel om WUC

Annons

Så har den politiska majoriteten (S, C och KD) bestämt att lägga ner Wadköping utbildningscenter. Det ständigt upprepade mantrat har varit att valet står mellan att lägga ner WUC eller säga upp 40 lärare. ”Vi tar ansvar”, ekar majoriteten samtidigt som kommunen visar ett budgetöverskott på 108 miljoner för 2011. Ekonomiskt tunnelseende är bara förnamnet.

Det finns flera frågetecken kring hanteringen av gymnasienämndens underskott och nedläggningen av WUC. Det största handlar om hur majoriteten, utan ordentligt underlag, kom fram till att just WUC skulle offras, stadens bäst underhållna, ekonomiskt mest bärkraftiga, pedagogiskt intressanta och socialt integrerade gymnasieskola? De enda seriösa alternativ som har presenterats är ett som WUC-lärarna arbetat fram och två förslag från (V).

”Underlag är på gång”, sade majoriteten hela tiden. Det kom sent omsider i form av en rapport kallad ”Alternativa förslag till placering av WUCs gymnasieprogram”. Det var alltså inte ett utredningsunderlag om konsekvensen av olika sparförslag, bara förslag på hur man genomför det som majoriteten i princip redan hade bestämt: att tömma WUC.

Nästa fråga. Var gymnasienämnden rätt forum att ta beslutet i? En skolnedläggning, borde beslutas i kommunfullmäktige. Handlar det om lokalkostnader är programnämnd barn- och utbildning rätt instans. Den S-styrda majoriteten hävdade bestämt att det bara handlade om en flytt av program – och därför var frågan gymnasienämndens ansvar.

När en extrainkallad gymnasienämnd den tredje februari beslutade att flytten skulle stoppas blev det annat ljud i skällan. Plötsligt ansåg (S) att nedläggningen faktiskt är en fråga för programnämnden! Det var den inte tidigare, men nu blev den det.

Den tredje frågan handlar om hur den S-ledda majoriteten i Örebro egentligen ser på demokrati och dialog? Först bestämde man sig för nedläggning, sedan meddelades skolan, samtidigt som man kallade till två dialogträffar. ”Vi har ju haft dialog”, har kommunalrådet Esbjörnsson (S) hävdat sedan dess. Men en dialog måste väl ske innan man tar ett beslut? Sedan handlar det inte längre om dialog eller om medinflytande utan om att ge information. Ingenting annat.

Så till begreppet demokrati. Samtliga oppositionsledamöter i gymnasienämnden samt en kristdemokrat röstade för att stoppa programflytten. Det beslutet låtsas nu den S-styrda majoriteten inte om utan lyfter frågan till programnämnden för ett nytt beslut. Några av de samhällskunskapslärare vid WUC som är engagerade i kampen om skolans existens frågar sig hur de nu ska undervisa eleverna i hur det politiska systemet fungerar. Eller snarare borde fungera.

Många frågor återstår för lärare, elever och engagerade skolpolitiker. Varför bjöd majoriteten inte in samtliga gymnasieskolor till diskussion kring olika lösningar på de ekonomiska problemen? Varför bjöd man inte in oppositionen i Gymnasienämnden att diskutera hur situationen skulle kunna lösas? Varför, frågar vi, är majoriteten inte intresserad av en hållbar lösning?

Har S gjort en kohandel med KD och C? WUC är den erkänt mest attraktiva skolan att lägga ut som spekulationsobjekt på privatskole-Blocket till högstbjudande ”risk”-kapitalbolag. Alternativet vore en spräckt majoritet. Hur den dolda agendan egentligen sett ut vet vi inget om – ännu. Men det kommer att visa sig. Den här historien är ett bedrövligt politiskt skådespel. Nu sprider man de olika programmen över staden. Om det ökar förtroendet och attraktionskraften hos den offentliga skolan återstår att se.

Hans HolbergProgramnämnd barn- och utbildning (V)

Pär Ljungvall

Gymnasienämnden (V)

Örebro

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons