Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bensinpriset måste sänkas

Annons
Skatt ger inte effekt. Trots höjda bensinpriser har de senaste åren har bilkörningen bara minskat marginellt. Därför behövs en miljökonsekvensbeskrivning av vad som händer om bensin- och dieselpriset sänks. Arkivbild: Tord Olsson/MWT

Regeringen bör ta initiativ till att en miljökonsekvensbeskrivning görs över eventuella effekter en bensin- och dieselskattesänkning med tre kronor per liter skulle få för konsekvenser för miljön.

Motivet till det är att statens institut för kommunikationsanalys (Sika) har visat att staten tjänar pengar på ännu högre bensinskatt men att miljön däremot inte vinner någonting. Under 1990-talet ökade bensinpriset kraftigt, men bilkörningen minskade bara marginellt. Mellan 1990 och 2002 minskade privatbilismen bara med fyra procent trots kraftigt höjda bensinpriser.

Den höga bensinskatten slår orimligt hårt mot bosatta i bland annat Västra Götalands län, där stor del av populationen är beroende av att använda bilen dagligen. Det är inte ovanligt att människor i Trollhättan, Vänersborg, Uddevalla, Göteborg, Borås, Strömstad, Tanum och Munkedal reser 10–15 mil med bil om dagen till och från jobbet. Det är oftast både mer praktiskt och tidsbesparande att ta bilen till jobbet, då kollektivtrafiken på de flesta håll utanför städerna är bristfälligt utbyggd. Många familjer är beroende av två bilar för att få det dagliga livet att gå runt. Den höga bensinskatten uppfattas av många, inte minst av hushållen ute i landet, som en tung belastning för hushållsekonomin eftersom den skapar en hög kostnad som inte går att undvika.

På många orter i landet finns inga egentliga alternativ till bilen för transporter till och från dagis eller eventuell barntillsyn.

Även om den senaste tidens prishöjningar inte enbart beror på ökade statliga skatter, innebär själva konstruktionen av bränsleskatter att varje prishöjning ger ännu mer pengar till statskassan. Ett av de märkligaste inslagen i skatternas Sverige är att konsumenterna betalar moms på det totala drivmedelpriset, alltså skatt på skatten.

Jag anser också att systemet för bensin och dieselbeskattning bör förändras så att momsen enbart läggs på varan – det vill säga själva bensinen eller dieseln i stället för som det är i dag på hela summan – det vill säga varan inklusive skatten.

Jag anser därför att regeringen bör tillsätta en utredning som ser över möjligheterna att förändra systemet för bensin- och dieselbeskattning så att momsen kan läggas på varan bensin eller diesel i stället för på skatten.

Regeringen bör också ta initiativ till att en miljökonsekvensbeskrivning görs över vilka effekter på miljön en bensin- och dieselskattesänkning med tre kronor per liter skulle få. Detta är viktigt att utreda detta eftersom Sika visat att bensinpriset ökade kraftigt under 1990-talet samtidigt som bilkörningen minskade bara marginellt.

Någonstans finns det en smärtgräns där den totala bensinkostnaden motverkar människors förutsättningar att leva och bo utanför de stora tätorterna på någorlunda liknande villkor som de personer har som bor i de stora tätorterna. En SCB-undersökning visar att nio av tio av dem som bor i mindre orter och glesbygd har svårt att tänka sig en vardag med transporter till jobb, fritidsaktiviteter och annat utan att ha tillgång till bil. SCB:s undersökning visar också att kvinnor i stor utsträckning är beroende av bilen för att få vardagen att gå ihop och att de därmed drabbas hårt när politiska beslut fördyrar bilanvändandet. Därför instämmer många i påståendet att utan bilen stannar Sverige. Jag anser att om man menar allvar med uttrycket att hela Sverige ska leva så måste bensinpriset nu sänkas.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons