Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Beslutet ger frustration och misstro mot politiken

Annons

Kommunens och statens uppdrag att tillhandahålla utbildning och bildning av våra unga, vår framtida vuxna får inte hanteras på det sätt nu sker i Örebro.

Du med rätt att besluta, stå upp för rättfärdighet och beslut tagna på genomlysta och genomarbetade underlag. Detta för långsiktiga beslut med en stabilitet som gynnar skolutveckling och den utmaning vårt samhälle har, med att reformera skolan att bli det den ska vara, i ett modernt samhälle.

Det är totalt ofattbart att det är så här det går till. Jag är nog inte ensam om att tappa hakan och att mötas av att punkten redan är satt. Punkt slut. Alla vi som har barn på gymnasiet och personal som bjöds in skulle endast informeras om hur det var, så var saken klar. Vi skulle fatta vad som gällde. Att vi sedan ifrågasatte beslutet och begärde att få ta del av underlaget för beslut det verkade inte finnas med i beräkningen och strategin. Då blev det än mer absurt att då det visade sig att något underlag fanns inte, ingen konsekvensanalys …

Det ger frustration, misstro och undergräver demokratin. Konsekvenser att räkna in är det som sprids av olust och rädsla som säkerligen gymnasieeleverna känner, (säkerligen de kommande eleverna), föräldrar, släktingar, personal, personals släktingar, jag alla som berörs. För en kvadratmeterfråga är inte en isolerad liten del utan en del av en helhet. Allt är på ett eller annat sätt beroende av vart annat. Så utformandet av skollokaler har också betydelse för den verksamhet som bedrivs. Det är många faktorer och kriterier som behöver analyseras och utredas. Det är ofattbart att beslut om att lösa kommunens ekonomi isoleras till att bli en fråga om kvadratmetrar. De som lokaliteterna är till för, och den roll de ska fylla, och den verksamhet som ska bedrivas där, finns inte med i beslutsuppdraget att ta fram ett underlag för beslut. Varför?

Vi borde känna tillförsikt om att de styrande arbetar för den bästa tänkbara utbildning för våra unga. Att de styr med insikt och kunskap om skolans roll och funktion i samhället. I stället är det personal på WUC som presenterar ett genom arbetet underlag med konsekvensanalys.

Vi är ett land med en hög utbildnings och bildningstradition, det är på tiden att det visar sig i maktens boningar också. Beslutsprocesser och arbetsmetoderna tycks behöva reformeras utifrån dagens samhälles utvecklings- och kompetensnivå.

Hopp finns genom att vårt land har en enorm kompetensresurs, en välutbildad och bildad befolkning. Något som man som oftast inte räknar med. Samhällets utmaning är att förena den erfarenhets erövrade kunskap och bildningen som de äldre besitter tillsammans med de vuxna unga som besitter kunskap som är aktuell och speglar nutidens ungas verklighet.

Förväntan ska vara att det ska gå att lita på att de beslut som fattas sker utifrån genomarbetade underlag, som belyses utifrån många olika perspektiv. För kunskap och vetskap finns problemet är att bestämma att så ska det gå till.

Så upp till bevis!

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons