Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

 Den totala miljöbelastningen minskar inte

Annons

Björn Sundins replik på min kritik av Truckstop är värd en kommentar. Jag frågade efter en miljökonsekvensbeskrivning (MKB), när man asfalterar och bebygger 330 000 kvadratmeter natur. Det behövs inte, anser han, för det är inget avsevärt ingrepp i miljön. Tvärtom, miljön blir bättre av att man flyttar dieselavgaserna från stan ut på landet.

I stan ja, men den totala miljöbelastningen minskar knappast. All hittillsvarande erfarenhet visar att utökad fossiltransportgynnande infrastruktur ökar, inte minskar trafiken. Någon kompensation för förstörd grönyta är det (hittills) inte tal om.

Han citerar särintresset Åkare Bengt, som inte instruerar sina chaufförer att passa på att tanka fullt när de har lossat lasten, utan låter dem köra tomme och bränna diesel till och från en mack på väg till och från garaget. Vad som ska krävas för att Örebro kommuns politiker och stadsbyggnadstjänstemän ska upprätta en MKB när man asfalterar landet bit för bit och bygger ut för biltrafiken, det återstår att se.

Under mina år i Byggnadsnämnden förra mandatperioden stötte jag inte på en enda. Miljöplan hit, klimatplan dit, det är business as usual som gäller i det slumrande fullmäktige i Örebro.

Hans HolbergVänsterpartiet, Örebro

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons