Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det behövs byggas broar mellan skolan och hemmet

Jag oroar mig för att kommunikationen mellan hem och skola är för dålig. Samtalen är många från frustrerade vårdnadshavare som inte når fram till skolan om sina barns behov.

Annons

Föräldrar känner sig maktlösa inför avsaknad av information om vad som händer under en hel skoldag, men också för att de inte förstår skolans arbete och processer. Behovet av information är oftast som störst då barnen är som minst. Ren faktainformation från digitala system kan säkert komplettera, men mötet mellan vårdnadshavare och skolans personal måste fungera bättre än vad det i många fall gör i dag.

Jag har noterat att det ibland handlar om att kommunikationen brister mellan två, ganska olika världar; barnets vårdnadshavare, fylld med kärlek och omtanke om det specifika barnet och skolvärldens bredare perspektiv från en professionell sida.

Att kommunicera på ett bra sätt, där mottagaren uppfattar det som sägs, på det sätt avsändaren avser, kräver kunskap. Här finns en grogrund till missförstånd, och förtroendet mellan vårdnadshavare och skola riskeras om kommunikationen är otydlig.

Jag anser att kunskap om denna typ av kommunikation inte är prioriterad i skolan. Att kommunicera med elever och nå fram är givet i varje lärares uppdrag men man bör också lägga resurser och utbildning på att lära sig kommunicera med vårdnadshavarna. Det är något alla skulle vinna på.

På lärarprogrammet är kommunikation med hemmen bara en parentes. Verksamma lärare vet ofta vikten av detta men få verksamhetschefer har det som en prioriterad fråga och få kommuner bedriver vidareutbildning inom området. Om vi jämför oss med grannlandet Norge, som bättre insett vikten av att nå ut till vårdnadshavare med rätt information och budskap, så utbildas norska lärare mer i detta och det hanteras också i norska skolans riktlinjer.

En historia jag hört i olika tappningar genom åren är om ett bråk där övervåld skett, mellan ett fåtal eller flera elever. Skolan hanterar detta genom att avbryta händelsen, prata med lärarlag och inblandade elever.

Bra, men sen händer det inte alltid mer. Eftersom det hänt i skolan hanteras det där och hemmet lämnas utanför. Föräldrar berättar om avsaknaden av information.

Ibland så är det fler drabbade än de som varit direkt inblandade. Kanske hade ett samtal på sängkanten behövts? Kanske hade vårdnadshavare behövt få veta vad och att det hänt för att lägga det till registret inför framtida problem?

Kanske att beteenden senare får en förklaring?

En annan historia är den om vårdnadshavaren som tror att barnet följer med bra i skolarbetet men där det i verkligheten inte är så. Flera föräldrar har berättat för mig att de varit helt okunniga om att deras barn inte kommer att klara ett mål eller att barnet ofta avviker från lektioner. Detta är ofta allmänt känt av alla på skolan men inte för vårdnadshavaren.

Kanske man som föräldrar vill känna till även det minsta för att kunna följa upp, stödja eller ställa krav. Att inte nås av det som sker i skolan kan handla om kommunikationsbrist, brist på tid, brist på resurser eller brist på kunskap. Helt klart är i alla fall att förloraren är eleven som inte får kunskap och en tillräckligt bra skolgång.

Den allmänna debatten handlar ofta om att vårdnadshavare måste ta ansvar för hur deras barn uppför sig och får en bättre inställning till skolarbetet. Men skolan måste också öppna för vårdnadshavarna att bättre kunna följa barnets skoldag. Inte bara när det gått helt åt pipsvängen utan även när småsaker inträffat eller direkt när skoluppgifter inte lösts. Småsaker är lättare att lösa och bygger på att det finns en regelbunden och god kommunikation mellan skola och hem.

Jag vet att många skolor och lärare har bra kontakt, men inte alla. Jag vill att det ska förbättras. Vi måste utveckla kommunikationsvägar och bygga broar till en bättre samverkan mellan hem och skola. Jag vill avsätta resurser för att vidareutbilda skolpersonal till att bli bättre på kommunikation och att ändra skolans värld till att bli mer öppen.

Kommunalråd för Folkpartiet i Örebro

Karolina Wallström

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons