Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ett märkligt beslut när det byggs nytt på Rynningeåsen

Annons
Slutar trafikera Rynninge. Busslinjenätet läggs om med start den 16 februari.

Nu när snön åter har kommit till Närke har jag ställt in cykeln. Nu bävar jag inför vintern. Om några veckor har jag och mina grannar inte längre någon buss. Till närmsta hållplats får jag pulsa i snön cirka tio minuter. För min granne längre ner i Rynninge tar det 20 minuter till hållplatsen. Hon har svårt att gå och kommer nog aldrig kunna åka buss mer.

Varför tar du inte bilen? Det gör jag. Bussen går ju inte att lita på, säger andra grannar.

Hur är det möjligt, tänker jag, att man gör så drastiska försämringar 2014, samtidigt som de styrande talar om att vi ska åka kollektivt för miljöns skull och för att de vill få bort bilarna i city?

Ska inte vi som bor cent-ralt kunna åka kollektivt, när vi ska in till stan till jobb eller skola, för att shoppa och gå till nya saluhallen, besöka biblioteket eller på kvällstid nyttja Örebros fina kulturutbud med konsert, teater och bio? Buss behöver man också när resväskan blir för tung för både cykeln och promenaden ner till tåget.

I Rynninge har vi haft buss sedan 20-talet, både två och tre turer. På 30-talet vände bussen vid nuvarande Odenplan. På 70- och 80-talen var busstätheten bra, men sedan har det bara blivit sämre. Inte undra på att folk tar bilen till jobbet!

Men det märkliga är att samtidigt som bussen går mer sällan i dag, har det byggts otroligt mycket nya bostäder och ett helt nytt bostadsområde håller på att ta form just där bussen ska läggas ner nästa år. Stor inflyttning har skett på Södra Lillåstrand och gamla I3, Grenadjärstaden.

Nu byggs ännu fler hus på Rynningeåsen, där redan två daghem finns etablerade. Har alla dessa människor bil, undrar jag. Barnfamiljerna har kanske två bilar? För mormor och farfar vet jag i alla fall att det blir långt och besvärligt att dra barnvagn ända ner till de två hållplatser som planeras i nya busslinjenätet i februari 2014. En vid vallen, en vid Björkbacksgatan i Grenadjärstaden.

När jag frågar ansvariga varför man lägger ner Rynningebussen, blir svaret alltid att det är få som åker med linje 21. Tacka för det! En sämre busslinje i en tätort av Örebros storlek får man leta efter i vårt avlånga land! Vansinnet skedde i samband med att Örebro fick ett nytt stadsbusslinjenät 1 april 2010! Vem kom på en sådan idiotisk buss som 21:an?

Nu byggs ett helt nytt bostadsområde intill Hjälmaren, Rynningeåsen. Rynninge har haft buss sedan 20-talet. Kan då verkligen politiker (inklusive miljöpartister) med gott samvete lägga ner en viktig busslinje, så vi får ännu fler bilar i city?

Jag har ett förslag och det kostar inte många skattekronor extra och även vi bidrar ju till skatten. Det hela är en enkel justering i nya linjenätet som startar 16 februari 2014. Låt buss 8 ta svängen ner till vändhållplatsen på Kasernvägen, såsom bussen gör i dag och gjort sedan 50-talet. Inte bara Rynningebor och de som flyttar in på Rynningeåsen blir glada.

Även de som ska ner till Hjälmaren för skridskoåkning och dagispersonal på Norr, som vill grilla vid Rävgången blir tacksamma om de kan åka buss med barnen. Busschaufförer jag redan talat med skulle gärna göra den extra lilla svängen ner. Det har vi ju gjort i många, många år, så vi har vanan inne, säger de glatt!

MARIANNE AGEBERG

Örebro

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons