Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flytt av elever kan försämra resultat

Annons

Förslag att flytta utbildningar väcker alltid protester. Elever och föräldrar mobiliserar sig till försvar. Oppositionen passar på att ta poäng. Så var det i fallet Rudbecksskolan, som räddades. Nu skulle väl de kommunala gymnasieskolorna få vara i fred ett tag? När nu den politiska koalitionen föreslår flyttning av program från Wadköpings utbildningscenter (WUC) till andra skolor kommer det onekligen som en överraskning.

I moderna organisationer görs i allmänhet en risk-analys (eller kan det kallas konsekvensanalys?). Har det gjorts någon sådan och hur ser i så fall svaren ut på följande frågor?

Finns det några garantier för att lokalerna vid WUC kommer att vara uthyrda redan efter sommaren? Är inte risken stor att lokalerna i stället kommer att stå tomma? I så fall innebär det ju inga kostnadsminskningar.

Varför är det så bråttom? Det hela framstår som en panikåtgärd för att minska lokalkostnader. Om det råder minsta osäkerhet kring om lokalerna på kort sikt kan hyras ut vore det väl bättre att avveckla på längre sikt. De som nu går i de aktuella programmen vid WUC kan i så fall fullfölja sin utbildning där.

En fungerande verksamhet med budget i balans ställs mot kostnader för lokaler. Det är således inte verksamheten det är fel på. Är det rimligt att hävda att en flytt av elever ska leda till en högre måluppfyllelse? Det är ofta så att en verksamhet försämras när den flyttas.

Det tar tid att skapa goda arbetsförhållanden i nya miljöer och en ny identitet. Under tiden kan den innehållsliga måluppfyllelsen försämras. Har sådana tänkbara konsekvenser vägts in i underlaget?

Oavsett om man är ett ”särintresse” eller en ”vanlig” skattebetalare förefaller det var en rimlig begäran att få svar på dessa frågor.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons