Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hastigheten liksom antalet tunga fordon ökar hela tiden

Ormestagatan på Öster var ett feltänk redan från början.

Annons
Ormestagatan. Högsta tillåtna hastighet är 50 km/tim men enligt skribenten är det få bilister som håller den gränsen.

Trafiken i Örebros bostadsområden ökar så det knakar och bullrar och osar så att invånarna mår allt sämre. Men så blir det när samhällsplanerare och politiker släpps ut i full frihet utan att fundera över hur människor som bor utmed eller nära hårt trafikerade gator mår.

Återigen har Ormestagatan på öster i kommunen hamnat på diskussionskartan. Tobias Virolainen pekar på de stora problem han och hans grannar i relativt nybyggda villor upplever att trafiken orsakar (NA Debatt, 1/3).

Frågan om bilarnas framfart på nämnda gata är ingalunda ny. Vi som bor i de två höghusen på Holländaregatan, ett inkast från Ormestagatan, har under flera års tid stångat våra pannor mer eller mindre blodiga för att få de ansvariga med Björn Sundin, S, i spetsen att förstå att Ormestagatan är ett haveri.

I detaljplanen från 2005 kan man läsa att antalet fordon per dygn ”på sikt” kommer att uppgå till max 3 000. I dag lär antalet vara mellan 8 000 och 9 000. Och fler lär det bli när utbyggnaden österut fortsätter.

Högsta tillåtna hastighet på vägen är 50 km/tim, men de bilar som på den långa och raka vägen följer lagen är lätt räknade. (Var är polisen med sina fartkameror?).

Ormestagatan är redan från början ett feltänk. Hur tänkte ansvariga när de beslutade dra en väg rakt genom ett bostadsområde? Men om vägen nu måste gå här, varför tillåter dagens beslutsfattare att det byggs bostäder i princip på vägen utan skyddsanordningar?

När vi påtalade problemen för Björn Sundin vid ett tillfälle fick vi till svar att hastigheten automatiskt skulle minska när området blev utbyggt? Nu är det nästan det längs vägen, men lägre hastigheter har det inte blivit. Vi förstod inte Sundins tanke då och gör det ännu mindre i dag.

Lägg därtill att antalet tunga fordon ökar från dag till dag. Hur klimatsmart är det att tillåta lastbilar med farligt gods passera genom ett bostadsområde?

Under ett par års tid har vi ”bråkat” med kommunen om de livsfarliga övergångarna vid Näsbyvägen-Ingenjörsgatan och förskolan. I fjol fick vi besked att sådana ska byggas nu i vår. Vi får hoppas att de utformas så att bilisterna kommer att ta hänsyn till de oskyddade trafikanterna. Och att de bidrar till att få ner hastigheten.

Vi har också försökt få makthavarna att inse att det inte är särskilt smart att tillåta fler bilar än nödvändigt i ett bostadsområde. Men att stänga en ”smitväg” som inte behövs, men som skapar mer trafik och en ökar fara för alla barn i området låter sig inte göra. Rådet från Sundin är att vi kan åka mera buss och cykla mer. Knappast relevant i det här sammanhanget.

Nej, ge Örebro kommuns trafikpolitik högre prioritet. Varför finns inte en särskild trafiksäkerhetskommitté-nämnd som enbart sysslar med trafikfrågor?

Och till sist: Vad tänker kommunen göra för att få ner hastigheten på Ormestagatan och när byggs det en rondell i kaoskorsningen Universitetsallén-Ormestagatan?

Åke Eriksson

Örebro

Åke Eriksson Örebro

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons